Rusya ve Azerbaycan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı analizi
Abstract
Eğitimin ülkelerin kalkınmasındaki etkisi, yeri ve önemi her geçen gün artmakta olan bir gerçekliktir. Bu nedenle, eğitimin küresel dünyada ülkelerin rekabet edebilmesinde önemli bir itici güç olduğu kesindir. Araştırmada Rusya ve Azerbaycan eğitim sistemlerinin karşılaştırılması, ortak ve farklı yönlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Çalışma grubunu Rusya ve Azerbaycan eğitim sistemi oluşturmaktadır. Araştırmada uluslararası internet sitelerine ve yabancı literatürdeki kaynaklara başvurulmuş, Azerbaycan, Rus, İngiliz dillerinden çeviriler yapılmıştır. Bu araştırmada verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Rusya ve Azerbaycan eğitim sisteminin birçok yönden benzerliğinin olmasıyla beraber farklı yönlerinin de olması dikkat çekmektedir. Bu çerçeveden bakıldığında bahsi geçen ülkelerin eğitim sistemlerinin tarihi süreçte Sovyet dönemi eğitim sisteminden beslenmiş olmaları, eğitim sisteminin merkezi yönetime sahip olması, eğitim kademeleri gibi benzerlikleri görülmektedir. Araştırmanın sonucunda bu ülkelerde okul yöneticilerinin seçilmesi ve değerlendirilmesinde olan farklı yönleri de aynı zamanda dikkat çekmektedir. Bahsi geçen ülkelerde okullaşma oranlarının yüksek olmasıyla beraber eğitim kalitesinin yükseltilmesi, başarı oranını daha ileriye taşıyacağı söylenebilir. Toplumun ilgi ve beklentilerini yansıtan en önemli değerlerin başında eğitimin geldiği gerçekliğinden yola çıkarak eğitime harcanan sermayeye daha fazla önem verilmeli, eğitimin ülkeye ekonomik olarak katkısı olduğu gibi, demokrasinin gelişmesi, yoksulluğun, eşitsizliğin azalması gibi katkıları önemsenmelidir. Sonuç olarak, ülkelerin eğitime gereken yatırımı yapması beraberinde ülkelerdeki sağlık sisteminin, eğitim sisteminin, ekonominin gelişmesine yol açacağı düşünülmektedir. The function, stance, and significance of education in the development stages of nations are realities that are constantly expanding. For this reason, it is undeniable that education is a significant factor in the global competitiveness of countries. The purpose of this study is to compare and contrast the education systems of Russia and Azerbaijan in order to identify their similarities and differences. The survey model was used in the research, and it employed a qualitative research method. The scope of study includes the educational systems of Russia and Azerbaijan. International websites and foreign literature sources were used in the research, and translations were made from Azerbaijani, Russian, and English languages. In this study, the data was analyzed using the content analysis method. According to the findings of the study, the education systems of Russia and Azerbaijan are similar in many ways but differ in many others. From this perspective, we can conclude that the educational systems of both countries share similarities, such as their historical roots in the Soviet education system with its central administration and levels of education. As a result of the research, various aspects of school principal selection and evaluation process in these countries have received attention. In the aforementioned nations, it can be claimed that raising educational standards and high school graduation rates will raise the success rate. Given that education is one of the most significant values that reflect the interests and expectations of society, greater emphasis should be placed on the capital allocated to education. Because education contributes to the economy of the nation, as well as to the growth of democracy, the reduction of poverty, and the elimination of inequality, this sector is vital. Consequently, it is believed that the necessary investment in education by the countries will result in the improvement of their health systems, education systems, and economies.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8roT-b9UhySIgbaEa34_5feF3LQj8msqA4EVnm4uNxOBohttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4747