Covıd-19 salgını döneminde sağlık çalışanlarının yaşadığı stres durumu üzerine keşfedici bir araştırma: Balıkesir ili İvrindi ilçesi örneği
Özet
Salgın hastalıklar ortaya çıktıkları dönemden itibaren doğdukları coğrafya ve insanları başta olmak üzere kitlesel olarak bütün insanlara zarar vermektedir. Yirmi birinci yüzyıla damgasını vuran COVID-19 salgını, üzerinden üç yıl kadar zaman geçmesine rağmen halen bitmemiş olup COVID-19 virüsü ile ilgili araştırmalar dünya çapında devam etmektedir. Salgın döneminde sağlık kuruluşlarının da görev ve sorumlulukları artmış ve en fazla sorumluluk alan paydaşlardan biri olmuştur. Bu araştırmanın amacı Balıkesir İli İvrindi ilçesinde 2019-2021 yıllarında COVID-19 salgınında sağlık hizmeti sunan kuruluşları ve bu kuruluşlar bünyesinde görevli sağlık çalışanlarının yoğun baskı altında tecrübe ettikleri stres düzeylerini inceleyerek stresle baş etme yöntemlerini ortaya koymaktır. Stres altında çalışma durumu ile strese yönelik alınabilecek önlemler noktasında yöneticiler ve personel için fikir sağlayıcı olması amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında kişisel veri formu ve Stres Belirtileri Ölçeği sorularını yanıtlayan 172 sağlık çalışanının farklı sağlık hizmet grubu ve kuruluşlarda görev yapmaktadır. Bu bağlamda yapılan araştırmada veri analizi SPSS 26.0 programı kullanılarak yapılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Çalışmada test tekniklerinden Bağımsız gruplar T-testi ve Tek Yönlü Varyans analizi kullanılmıştır. Toplanan veriler değerlendirildiğinde elde edilen sonuçlara göre COVID-19 salgını döneminde Balıkesir İli İvrindi ilçesindeki sağlık çalışanlarının bulunduğu hizmet grubunun, medeni durumunun, çalıştığı kuruluşun ve yaşının anlamlı bir etkisi gözlemlenmemiş; davranışsal, fiziksel ve psikolojik durumlarını etkilemeyerek anlamlı bir farklılık oluşturduğu gözlemlenmemiştir. Sağlık çalışanlarının bireysel olarak tercih ettikleri yöntemler, ilçe mülki amirinin süreci başarıyla yönetmesi, kurum yöneticilerinin olumlu tavırları, ekiplerin uyumu, kurumlar arası iş birliği ve koordinasyonun sağlanmış olmasının iş yükü artan sağlık çalışanlarının süreçteki stresle baş etme durumunu kolaylaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Epidemics have been causing massive damage to all people, especially to the geography and people they were born in, from the time they emerged. The COVID-19 epidemic, which left its mark on the twenty-first century, is still not over even after three years, and research on the COVID-19 virus continues around the world. During the epidemic, the duties and responsibilities of health institutions have increased and they have become one of the stakeholders who take the most responsibility. The aim of this research is to reveal the methods of coping with stress by examining the organizations providing health services and the stress levels experienced by health workers working in these organizations during the COVID-19 epidemic in İvrindi district of Balıkesir in the years 2019-2021. It is aimed to provide an idea for managers and staff about working under stress and measures to be taken against stress. Within the scope of the research, 172 health workers who answered the questions of the personal data form and the Stress Symptoms Scale work in different health service groups and institutions. In this context, data analysis was carried out using the SPSS 26.0 program and it was studied with a confidence level of 95%. In the study, Independent groups T-test and One-Way Analysis of Variance were used. According to the results obtained when the collected data were evaluated, no significant effect was observed in the service group, marital status, institution and age of the health workers in Balikesir Province Ivrindi district during the COVID-19 epidemic period; It was not observed that there was a significant difference by not affecting their behavioral, physical and psychological states. It has been concluded that the methods preferred by the individual health workers, the successful management of the process by the district civil chief, the positive attitudes of the institution managers, the harmony of the teams, the cooperation and coordination between the institutions facilitate the coping of the stress in the process with the increased workload of the health workers.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUZ1KJPQNSRntQEfBcMaJ37ez6SKipNKtN_KMQReKLkEVhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4712