Vocabulary Size and Collocational Knowledge of Turkish EFL Learners
Künye
Mutlu, G. ve Kaşlıoğlu, Ö. (2016). Vocabulary Size and Collocational Knowledge of Turkish EFL Learners. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1231-1252.Özet
This study aims to investigate the relationship between the receptive vocabulary size, and productive and receptive verb-noun collocational knowledge of Turkish EFL learners. The participants of this large-scale study were 326 high school students in their final year. Data were collected through a vocabulary test, a receptive verb-noun collocation test, and a productive verb-noun collocation test modelled on Gyllstad’s receptive verb-noun collocation test. The results showed that the average vocabulary size of students included approximately 8.450 word families and this finding positively correlated with collocational knowledge of the students. Additionally, it was found that students’ receptive knowledge of verb-noun collocations was broader than their productive knowledge on the same type of collocations. In line with the results of the study some of the implications related to collocation knowledge and teaching are presented at the end of the paper. Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin kelime dağarcığı ile üretimsel ve algısal eşdizim bilgileri arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın katılımcıları, 326 lise son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, kelime testi, algısal fiil-isim eşdizimleri testi ve bu test üzerine modellenen üretimsel fiil-isim eşdizimleri testiyle toplanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin dağarcığının ortalama 8.450 kelime ailesinden oluştuğunu ve eşdizim bilgileriyle pozitif korelasyon içinde olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak, öğrencilerin algısal fiil-isim eşdizim bilgilerinin üretimsele kıyasla daha fazla olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonunda, sonuçlara dayanarak eşdizim bilgisine ve öğretimine ilişkin çıkarımlara yer verilmiştir.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: