Examining information and communication technologies preservice teachers’ views on technology integration and their roles in this process
Künye
Demiraslan Çevik, Y., Dağhan, G., Barın, S. ve Savran, R. (2015). Examining information and communication technologies preservice teachers’ views on technology integration and their roles in this process. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1143-1166.Özet
Integrating technology into teaching-learning is a complex process including a number of elements such as teacher, student, school administration, infrastructure, and curriculum. Information and Communication Technology (ICT) teachers’ perceptions regarding the nature of integration process and their roles in this process are of great importance. This study examines how prospective ICT teachers perceive technology integration process and their roles and responsibilities in this process. The participants (n=51) included 4th grade preservice teachers attending in the course named Technology Planning and Coordination in Schools during 2014-2015 Fall semester in the Department of Computer Education and Instructional Technology in a large university in Ankara. Students were asked to create an infographic on how they perceive either technology integration process or their roles in this process. Students’ infographics were analyzed individually by the four researchers. The results revealed that students designed 4 different types of infographics related to the technology integration process. These included the components of technology integration, technology integration models, technology integration as a process, and mixed infographics on technology integration. Additionally, the infographics that students designed about ICT teachers’ roles in the technology integration process were categorized under 3 groups which were namely the required competencies of ICT teachers, ICT teachers’ roles from the perspectives of different actors, and ICT teachers’ roles in terms of grouping. Recommendations regarding with how to develop prospective teachers’ perceptions on technology integration and their roles in this process were proposed based on the research results. Teknolojinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu, öğretmen, öğrenci, okul yönetimi, altyapı, öğretim programı gibi birçok bileşeni içeren oldukça karmaşık bir süreçtir. Teknoloji entegrasyonunda kilit rolleri olan Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmenlerinin entegrasyon sürecinin yapısı ve bu süreçteki rollerinin neler olduğu ile ilgili algıları önemlidir. Bu çalışma kapsamında geleceğin BT öğretmenlerinin teknolojinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonunu ve bu süreçteki rollerini nasıl algıladıkları incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Ankara’da büyük bir devlet üniversitesinin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde 2014-2015 Güz döneminde açılan Okullarda Teknoloji Planlaması ve Koordinasyonu dersine kayıtlı 4. sınıf öğrencilerinden (n=51) oluşmaktadır. Dönem sonunda öğrencilerden entegrasyon süreci veya entegrasyon sürecindeki rolleri ile ilgili bir infografik oluşturmaları ve neden o şekilde oluşturduklarına yönelik açıklama yapmaları istenmiştir. Araştırma bulguları teknoloji entegrasyonu ile ilgili olarak entegrasyon sürecinin bileşenlerini, modellerini, sürecin kendisini ve bütün bunların karmasını temel alan 4 farklı türde infografik tasarlandığını göstermektedir. BT öğretmenlerinin entegrasyon sürecindeki rollerine ilişkin olarak, BT öğretmenlerinin sahip olmaları gereken yeterliklere, farklı aktörlere göre BT öğretmenlerinin rollerine ve gruplama yoluyla BT öğretmenlerinin rollerine dikkati çeken 3 farklı türde infografik hazırlandığı bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonu ve süreçteki rolleriyle ilgili algılarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.
Bağlantı
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000108976/50001348401304-9496
https://hdl.handle.net/20.500.12428/1396
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: