Examining Pre-Service Teachers' Use and Acceptance of Information and Communication Technologies in Terms of Certain Variables
Citation
Becit İşçitürk, G. ve Kabakçı Yurdakul, I. (2014).Examining Pre-Service Teachers' Use and Acceptance of Information and Communication Technologies in Terms of Certain Variables. Eğitimde Kuram ve Uygulama,10 (3), 684-702.Abstract
The purpose of this study was to examine the variables that predict teacher candidates’ use and acceptance of Information and Communication Technologies (ICT). The study was designed based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology developed by Venkatesh et. al. in 2003. In addition, the variables of attitudes towards use and self-efficacy, which are considered to be important variables which are reported in literature to influence technology acceptance were also included in the study. In the study, the Scale for Pre-Service Teachers’ Technology Acceptance and Use which was developed by the researcher and whose internal consistency coefficient was calculated as ?= .95, was used as the data collection tool. The scale was applied to a total of 2654 teacher candidates. For the analysis of the data collected in the study, linear and multiple regression analysis methods were used. As a result of the analysis of the data collected in the study, it was found out that among the variables of attitudes towards technology use and self-efficacy, facilitative situations, social impact, effort expectancy and performance expectancy; such variables as attitudes towards technology use and self-efficacy, social impact and performance expectancy were significant predictors of pre-service teachers’ behavioral intention for technology use and that approximately 67% of the variance was explained. Based on the findings obtained in the study, various practical suggestions were put forward for future research. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının Bilgi İletişim Teknolojilerini (BİT) kabul ve kullanımlarını yordayan değişkenlerin incelenmesidir. Araştırma, Venkatesh vd. (2003) tarafından geliştirilen Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli temel alınarak desenlenmiştir. Bununla birlikte, Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modelinde yer almayan ancak alanyazında teknoloji kabulünü etkileyen önemli değişkenler olarak ifade edilen özyeterlik ve kullanıma karşı tutum değişkenleri de modele dahil edilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Ölçek 2654 son sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen, iç tutarlılık katsayısı ?= .95 olarak hesaplanan ve yedi faktörden oluşan Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kabul ve Kullanım Ölçeği uygulanmıştır. 2654 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde doğrusal ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda; performans beklentisi, çaba beklentisi, sosyal etki, kolaylaştırıcı durumlar, özyeterlik ve kullanıma karşı tutum değişkenlerinden; performans beklentisi, sosyal etki, özyeterlik ve kullanıma karşı tutum değişkenlerinin öğretmen adaylarının teknoloji kullanımına yönelik davranışsal niyetinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu ve varyansın yaklaşık %67’sini açıkladığı sonucuna varılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak uygulamaya ve gelecekte yapılabilecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Collections
The following license files are associated with this item: