Determination of Preservice Teachers' Electromagnetic Pollution Awareness
Citation
Kenar,İ., Turgut, S. ve Gökalp, M. (2014). Determination of Preservice Teachers' Electromagnetic Pollution Awareness. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 1077-1090.Abstract
In this study, it is aimed to determine the possible causes affecting pre-service teachers' awareness of electromagnetic pollution. For this purpose, data obtained by using Electromagnetic Pollution Awareness Scale developed by Kenar, Turgut and Gökalp (2013), were analyzed and assessed. This scale was administered to a total of 476 second- and third-year teacher candidates attending elementary, science, and social sciences teaching departments in the education faculty. A statistically significant difference is seen, according to gender, on the perception of electromagnetic pollution dimension which is the second factor, when looking at the results of the t-test of the electromagnetic perception based on gender. Female teacher candidates' awareness appears to be higher than that of male teachers. According to departments teacher candidates study, no significant difference is evident about their thoughts about the awareness of electromagnetic pollution. A significant difference has been found in the dimension of the effects of electromagnetic pollution to human health, which is the third factor, according to where those teacher candidates’ families live. Accordingly, awareness of the teacher candidates whose families live in the Marmara and Southeastern Anatolian Region about the effects of electromagnetic pollution to human health is higher than that of the teacher candidates whose families live in other regions. As to where the teacher candidates live, no significant difference has been observed between their thoughts about the awareness of the electromagnetic pollution. Bu araştırmada öğretmen adaylarının elektromanyetik kirlilik farkındalıklarını etkileyen olası nedenleri belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla Kenar, Turgut ve Gökalp (2013) tarafından geliştirilen Elektromanyetik Kirlilik Farkındalık Ölçeği kullanılarak elde edilen veriler analiz edilip yorumlanmıştır. Bu ölçek Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 2. ve 3. sınıf öğrencilerinden toplam 476 öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyete göre elektromanyetik kirlilik farkındalığı “t–Testi” sonuçlarına bakıldığında, ikinci faktör olan elektromanyetik kirlilik algısı boyutunda cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmüştür. Bayan öğretmen adaylarının farkındalıkları erkek öğretmen adaylarına göre daha yüksektir. Öğretmen adaylarının öğrenimlerini sürdürdükleri bölümlere göre elektromanyetik kirlilik farkındalığına yönelik düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmen adaylarının ailelerinin yaşadığı bölgelere göre üçüncü faktör olan elektromanyetik kirliliğin insan sağlığına etkileri boyutunda anlamlı bir fark görülmüştür. Buna göre ailesi Marmara Bölgesi’nde ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde ikamet eden öğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğin insan sağlığına etkilerine yönelik farkındalıklarının ailesi diğer bölgelerde ikamet edenlere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının ikamet ettikleri yerlere göre ise elektromanyetik kirlilik farkındalıklarına yönelik düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Collections
The following license files are associated with this item: