Determination of Media and Television Literacy Levels of Classroom Teacher Candidates
Citation
Çetin, B. (2015). Determination of Media and Television Literacy Levels of Classroom Teacher Candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (1), 171-190.Abstract
In this study, it is aimed to determine whether there is a difference between the media and television literacy levels of teacher candidates and the frequency of their watching television, reading newspapers/magazines and Internet usage. Survey model was used in this study. Data was collected by using the “Media and Television Literacy Levels Scale” which was developed by Korkmaz &Yeşil (2011). The sample of the study included a total of 363 teacher candidates (102 male and 261 female) who studied in the Elementary Education Department of Canakkale Onsekiz Mart University. The results of the study showed that the frequency of Internet usage is a variable that has not significant effect on the media and television literacy levels of teacher candidates. However, significant differences were found between media and television literacy levels of teacher candidates and the frequency of watching television and reading newspapers/magazines. These differences result in average hours spent watching television of students' (0-1, 2-3, and 4-5 hours in a day) and average hours that students spent reading newspapers/magazines (2-3 hours in a day). Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile televizyon izleme, yazılı medyayı takip etme, interneti kullanma sıklıkları arasında fark olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğenim gören 102 erkek 261 kız toplam 336 ogretmen adayından oluşturmaktadır. Korkmaz &Yeşil (2011) tarafından geliştirilen “medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği” ile araştırmanın verileri toplanmıştır. Elde edilen bulguya göre, sınıf öğretmeni adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri, interneti kullanma sıklığı değişkenine göre anlamlı biçimde farklılaşmamaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri, televizyon izleme sıklığı değişkeni açısından anlamlı biçimde farklılaşmaktadır. Bu fark okuryazarlık alt faktöründe günde 0-1 saat arası, günde 2-3 saat arası, günde 4-5 saat arası; bağımlılık alt faktöründe günde 2-3 saat arası, toplam puanda ise günde 0-1 saat arası, günde 2-3 saat arası televizyon izleyenlerden kaynaklanmaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri, yazılı medyayı takip etme okuryazarlık alt boyutunda anlamlı biçimde farklılaşmaktadır. Bu fark okuryazarlık alt faktöründe günde 2-3 saat arası yazılı medyayı takip edenlerden kaynaklanmaktadır.
Collections
The following license files are associated with this item: