Uzaktan Öğretim Döneminde Belirsizlik ve Stresin Okul Yöneticileri Üzerindeki Etkisi
Citation
Eyitmiş, A. M., Sezer, F., & Yıldırım, A. (2022). Uzaktan Öğretim Döneminde Belirsizlik ve Stresin Okul Yöneticileri Üzerindeki Etkisi. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-10.Abstract
Yöneticiler belirledikleri amaç ve hedeflere ulaşmaya çalışırken, çalışma ortamında meydana gelen iç ve dış değişkenlere bağlı sürekli bir baskıya maruz kalırlar. Özellikle belirsizliklerin olduğu dönemlerde bu baskı daha da artabilir. Bu çalışma, pandemi nedeniyle meydana gelen olağan dışı bir durumda okul yöneticilerinin belirsizliğe karşı tolerans ve iş stresi düzeylerinin iş performansı ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkilerini tespit etmeye dönüktür. Bununla birlikte uzaktan öğretim döneminde bilgi paylaşımı ve iş tatmini düzeylerinin etkisi de bağımsız değişken olarak araştırmaya dâhil edilerek incelenmiştir. Araştırma Kahramanmaraş şehir merkezinde bulunan okul yöneticilerinden elde edilen 166 anket yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeklerin geçerlilik (doğrulayıcı faktör Analizi) ve güvenilirlikleri (cronbach alpha değeri) literatürde belirlenen sınırlara göre değerlendirilmiştir. Araştırma çerçevesinde oluşturulan hipotez regresyon analizi yardımıyla test edilmiştir. Belirsizlik toleransı ile hem örgütsel bağlılık hem de iş performansı arasında negatif yönlü bir etkinin varlığı istatistiki olarak tespit edilmiştir. Bilgi paylaşımının kurgulanan modelde etkisinin olmaması ise bir başka çarpıcı sonuçtur. Seçilen örneklemin büyüklüğü nedeniyle sonuçların genelleştirilmesi bir sınırlılık olarak kabul edilmiştir. Ancak çalışmanın yaygınlaştırılması ve olağan dışı dönemlerde yöneticilerin tutum ve davranışlarının incelenmesi hem kurumlarının başarısında hem de eğitim sistemi için çok önemlidir. While managers are trying to reach the goals and targets they have set, they are exposed to constant pressure due to internal and external
variables in the working environment. Especially in times of uncertainty, this pressure may increase even more. This study aims to
determine the effects of school administrators' tolerance for uncertainty and job stress levels on job performance and organizational
commitment in an unusual situation caused by the pandemic. In addition, the effect of knowledge sharing and job satisfaction levels in the
distance education period was also included in the research as an independent variable and examined. The research was carried out with
the help of 166 questionnaires obtained from school administrators in Kahramanmaras city center. The validity (confirmatory factor
analysis) and reliability (cronbach alpha value) of the scales used in the study were evaluated according to the limits determined in the
literature. The hypothesis created within the framework of the research was tested with the help of regression analysis. The existence of a
negative effect between uncertainty tolerance and both organizational commitment and job performance has been determined statistically.
Another striking result is that information sharing does not have an effect on the constructed model. Generalization of the results was
considered a limitation due to the size of the selected sample. However, dissemination of the study and examining the attitudes and
behaviors of administrators in extraordinary periods are very important both for the success of their institutions and for the education
system.
Volume
3Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/biibfd/issue/70116/1124229https://hdl.handle.net/20.500.12428/6562