Türkiye'de uygulanan kırsal kalkınma politikalarının sürdürülebilirliğinde denetimin rolü ve önemi: Çanakkale ili ıpard-II programı üzerine bir analiz
Künye
Kalkan, M. (2022). Türkiye'de uygulanan kırsal kalkınma politikalarının sürdürülebilirliğinde denetimin rolü ve önemi: Çanakkale ili ıpard-II programı üzerine bir analiz. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Kuruluş yılları ulusal kalkınma hamleleriyle geçen Türkiye Cumhuriyeti'nin, savaştan çıkan ve yeni kurulan bir devletin yapılanma ve kalkınma hamleleriyle güçlü bir devlet haline gelmesi için yoğun bir çaba harcanmıştır. Yapılan doğru hamleler ve uygulanan doğru politikalar sonucu güç kazanan Türkiye, ulusal kalkınma politikalarının yanına kırsal kalkınma hamlelerini de ekleyerek bölgeler arasındaki gelişmişlik farklarını en aza indirmeyi hedeflemiştir. Kırsal kalkınma hamleleri özellikle Avrupa Birliği'ne üyelik başvurusunun yapılmasıyla hız kazanarak 2005 yılında Avrupa Birliği ile müzakerelerin resmi olarak başlamasıyla en parlak dönemini yaşamaktadır. Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu, Avrupa Birliği'nin mali destek programı IPA'nın Kırsal Kalkınma bileşeni olan IPARD Programı'nın uygulayıcısı ve denetleyici olarak 2008 yılında 20 ilde faaliyete geçmiş, 2012 yılındaki genişlemeyle birlikte Çanakkale'nin de içinde olduğu 22 ili daha destek kapsamına almıştır. Günümüzde, 2013-2020 yılları arasında yürütülmesi planlanan ancak alınan iki yıllık uzatma kararıyla 2022 yılının sonunda bitmesi beklenen IPARD-II Programı kapsamında proje kabulü yapan kurum, Çanakkale İl Koordinatörlüğü'nün de içerisinde bulunduğu 12. Çağrı İlanı'ndadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı; niceliksel olarak TKDK Çanakkale İl Koordinatörlüğü'nün IPARD-II Programı kapsamında destek verdiği proje ve mali destek tutarlarının fazlalığına rağmen projelerin niteliksel olarak kırsal kalkınma politikalarına yapmış olduğu katkının denetim süreçleri üzerinden değerlendirmesinin yapılması ve denetim süreçlerinin geliştirilmesi bakımından öneriler sunmaktır. Araştırma kapsamında; IPARD-II Programından mali destek almış ve denetimleri halen süren faydalanıcılarla yüz yüze görüşmeler yapılmış, alınan cevaplar MAXQDA Analytics Pro 22 programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; uygulama öncesi ve ödeme sonrası denetim süreçleri özelinde geliştirilmeye açık birçok nokta olduğu tespit edilmiştir. The foundation years of the Republic of Turkey passed with national development moves, and an intense effort was made to turn a newly established state out of war into a strong state with structuring and development moves. Gaining strength as a result of the right moves and the right policies implemented, Turkey has aimed to minimize the development disparities between the regions by adding regional development moves to the national development policies. Rural development moves gained momentum especially with the application for membership to the European Union, and it is experiencing its heyday by means of the official start of negotiations with the European Union in 2005. In 2008, the Agriculture and Rural Development Support Institution began operations in 20 provinces as the executor and supervisor of the IPARD Program, which is the Rural Development component of the IPA, the European Union's financial assistance program. With its development in 2012, the Agriculture and Rural Development Support Institution expanded the scope of its support to 22 other provinces, including Çanakkale. Today, the institution that accepts projects within the scope of the IPARD-II Program, which is planned to be carried out between 2013-2020 but is expected to end at the end of 2022 with the decision of a two-year extension, is in the 12th Call Announcement, which also includes the Çanakkale Provincial Coordination Office. In this context, the aim of the study is; despite the large amount of projects and financial support promoted quantitatively by the The Agriculture and Rural Development Support Institution Çanakkale Provincial Coordinatorship within the scope of IPARD-II Program, the qualitative contribution of the projects to rural development policies can be evaluated through the audit processes and to offer suggestions in terms of improving the audit processes. In the scope of the research; face-to-face interviews were held with the beneficiaries who received financial support from the IPARD-II Program and whose audits are still ongoing, and the answers received were analyzed in the MAXQDA Analytics Pro 22 program. As a result of the research; it has been determined that there are many points open to improvement in the pre-implementation and post-payment audit processes.