Üniversite öğrencilerinin algıladıkları anne baba tutumları ve psikolojik iyi oluş düzeyleri ile toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
Citation
Ertan, E.B. (2022). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları anne baba tutumları ve psikolojik iyi oluş düzeyleri ile toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin algıladığı anne baba tutumları (ABT) ve psikolojik iyi oluş (PİO) düzeyleri ile toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları (TCRT) arasındaki ilişkiyi bazı değişkenlere göre incelemeyi amaçlamaktadır. Çocuğun gelişimi için önem arz eden anne-baba tutumlarının ve psikolojik iyi oluş düzeyinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ile ilişkisini inceleyen çalışma araştırma yöntemlerinden nicel yöntem ve tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Ankara, Çanakkale, İstanbul ve İzmir illerindeki üniversitelerde öğrenim gören 504 kişi katılmış olup ölçekler online şekilde kişilere ulaştırılmıştır. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ), Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) ve Psikolojik İyi Olma Ölçeği (PİOÖ)" nden yararlanılmıştır. Toplanan tüm verilerin analizi istatistik programlarından SPSS21 ile "t-testi, anova, kruskal wallis h, mann whitney u ve korelasyon analizleri" ile yapılmıştır. Araştırmanın istatiksel analizleri neticesinde; üniversite öğrencilerinin algıladığı ABT ile TCRTÖ toplam puan arasında ABT'nin otoriter ve koruyucu-istekçi alt boyutlarında anlamlı ilişkiye rastlanmıştır. Otoriter ABT alt boyutu ile TCRT'ye ilişkin eşitlikçi tutum arasında anlamlı ilişki varlığı ve bu ilişkinin negatif olduğu bulunurken demokratik ABT alt boyutu ile TCRT'ye ilişkin eşitlikçi tutum arasındaki anlamlı ilişkinin pozitif olduğu bulunmuştur. ABT alt boyutlarından koruyucu istekçi tutum ile TCRT'ye ilişkin geleneksel-eşitlikçi her iki tutum arasındaki ilişkinin anlamlı ve negatif olduğu görülmüştür. Demokratik ABT alt boyutu ile TCRT'ye ilişkin geleneksel tutumun farklılaşma göstermediği anlaşılmıştır. Öğrencilerin PİÖ düzeyleri ile TCRTÖ puanlarının pozitif yönde farklılaştığı anlaşılmıştır. Ölçeklerin alt boyutları ve sosyo demografik özelliklere göre ilişkileri bulgular ve tartışma kısmında ayrıntılı olarak yer verilmiştir. This research aims to examine the relationship between university students' perceived parental attitudes and psychological well-being levels and their attitudes towards gender roles according to some variables. The study, which examines the relationship between parental attitudes and psychological well-being level, which are important for the development of the child, and gender role attitudes, was carried out using the screening model, one of the quantitative research methods. 504 people studying at universities in Ankara, Çanakkale, Istanbul and Izmir participated in the study and the scales were delivered online. Study data were collected with the "Personal Information Form, Parental Attitude Scale, Gender Roles Attitude Scale and Psychological Well-Being Scale". The analysis of the obtained data was done with SPSS21 program, "t-test, anova, kruskal wallis h, mann whitney u and correlation analysis". As a result of the statistical analysis of the research; a significant relationship was found between university students' perceived parental attitudes and total score of gender roles attitudes in the authoritarian and protective sub-dimensions of perceived parental attitudes. While there was a negative significant relationship between the authoritarian parent attitude sub-dimension and the egalitarian attitude towards gender roles, a positive significant relationship was found between the democratic parent attitude sub-dimension and the egalitarian attitude towards gender roles. A negative and significant relationship was found between the protective parent attitude sub-dimension and both the egalitarian and traditional attitudes towards gender roles. No significant relationship was found between the democratic parents sub-dimension and the traditional attitude towards gender roles. It has been understood that there is a positive and significant relationship between students' psychological well-being levels and gender roles attitude scale scores. The sub-dimensions of the scales and their relations according to socio-demographic characteristics are given in detail in the findings and discussion section.