Pandemi döneminde öğretim elemanlarının ve fen bilgisi öğretmen adaylarının güncel dijital teknoloji kullanım durumlarının ve öğretmen adaylarının siberaylaklık eğilimlerinin incelenmesi
Citation
Büyüktepe, Y. (2022). Pandemi döneminde öğretim elemanlarının ve fen bilgisi öğretmen adaylarının güncel dijital teknoloji kullanım durumlarının ve öğretmen adaylarının siberaylaklık eğilimlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, pandemi döneminde öğretim elemanlarının ve fen bilgisi öğretmen adaylarının çevrimiçi eğitim ortamlarında güncel dijital teknoloji kullanımı ve fen bilgisi öğretmen adaylarının, siberaylaklık davranışlarına eğilimlerini incelemektir. Bu amaçla çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmaya 2021-2022 güz döneminde Türkiye'de bulunan yükseköğretim kurumlarında matematik ve fen bilimleri eğitimleri alanında görev yapan 9 öğretim elemanı ve 32 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Veriler açık uçlu sorular ile google form üzerinden toplanmıştır. Araştırmada ulaşılan nitel veriler betimsel analizi tekniği ile Maxqda programı tarafından analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular boyutlar çerçevesinde incelendiğinde pandemi dönemindeki ders süreci öğretim elemanları tarafından olumlu bulunurken, öğretmen adaylarınca olumsuz bulunmaktadır. Bu süreçte derslere erişim için en çok Whatsapp ve telefon kullanılmıştır. Öğretim elemanları, dijital teknolojik araç olarak en çok Web 2.0 araçlarını tercih etmekteyken, öğretmen adayları da derslerde en çok bu araçların sunulduğunu belirtmişlerdir. Öğretim elemanları ve öğretmen adayları sosyal ağların derste kullanımının akademik başarıyı olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir. Öğretim elemanları ve öğretmen adayları, dijital teknolojileri kullanırken internetin yavaş olması ve kesinti problemleri yaşadıklarını belirtmişlerdir. Siberaylaklık boyutlarına göre öğretim elemanları, öğretmen adaylarının interneti sosyal medya araçlarına girmek için kullandıklarını ve internette yoğun zaman geçirmenin siberaylaklığa yönelttiğini belirtmişlerdir. Öğretmen adayları ise interneti genellikle 3 saat gibi bir dilimde, ders ve ödev amaçlı kullandıklarını belirtmişlerdir. Öğretim elemanları, öğretmen adaylarının derslerinde oyun, bahis, müzik dinleme, video izleme, gelişmeleri kaçırma korkusu ve kişisel zevkler yönelik ilgileri sebebiyle siberaylaklığa eğilim gösterdiklerini görüşündeyken, öğretmen adayları oyun, müzik dinleme, video izleme istekleri siberaylaklığa etken olmadığı ancak kişisel zevkler, sosyal medyada bulunma istekleri ve gelişmeleri kaçırma korkularının siberaylaklığa etken olduğunu belirtmişlerdir. This study aims to examine the current digital technology usage of instructors and science teacher candidates in online education environments and the tendencies of science teacher candidates to cyberloafing behaviors during the pandemic period. For this purpose, a case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study was conducted in the fall semester of 2021-2022 in Turkey and 9 instructors working in mathematics and science education in higher education institutions and 32 science teacher candidates participated in the study. The data were collected via google form with open-ended questions. The qualitative data were analyzed by the Maxqda program with the descriptive analysis technique. When the findings are examined in dimensions, the course process during the pandemic is found positive by the instructors but negative by the teacher candidates. Whatsapp and phone were mainly used to access the lessons in this process. While the instructors mostly prefer Web 2.0 tools as digital technological tools, the pre-service teachers stated that these tools are primarily presented in the courses. Instructors and pre-service teachers stated that the use of social networks in the course positively affects academic success. Instructors and pre-service teachers stated that they had slow internet and interruptions while using digital technologies. According to the dimensions of cyberloafing, instructors stated that teacher candidates use the internet to access social media tools and, spending a lot of time on the internet leads them to cyberloafing. Instructors stated that teacher candidates tend to cyberloafing due to their interest in gaming, betting, listening to music, watching videos, missing developments and personal pleasures in their classes. Teacher candidates stated that their desire to play, listen to music and watch videos are not factors in cyberloafing, but personal pleasures, their desire to be on social media and their fear of missing out on developments are factors in cyberloafing.