Âşık Abubekir Zamani hayatı, sanatı ve şiirleri
Citation
Erzincanlı, Y. (2022). Âşık Abubekir Zamani hayatı, sanatı ve şiirleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Âşıklık geleneğinin temelinin 15.-16. yüzyılların da ötesine dayandığı fikriyle hareket ederek başlamış olduğumuz incelememizde "âşık" kavramının temellerini farklı görüşlerle ortaya koymaya çalıştık. Edebi boyut kazandığı dönemlerden başlayarak yüzyılların incelenmesiyle günümüze kadar sürdürülen âşıklık geleneğinin gelişim süreci takip edilmiştir. Edebi boyutun seyrinden sonra incelenen bir diğer nokta da aşığın bireysel olarak gelişim evreleri olmuştur. Günümüz âşıklık geleneği içinde önemli bir yeri olduğunu düşündüğümüz Âşık Abubekir Zamani'nin hayatı ve sanatını oluşturan temellere değinerek âşıklığını oluşturan unsurlar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Dördüncü bölümde açıklamış olduğumuz âşık olma süreciyle birlikte Âşık Zamani'nin bireysel gelişimi değerlendirilmiştir. Sonrasında şekil ve içerik unsurları bakımından şiirleri incelenmiş ve ilgili örneklendirmeler yapılarak değerlendirmeler paylaşılmıştır. Yapılan inceleme ve değerlendirmeler son bölümde genel itibariyle bir bütünlük arz edecek şekilde ele alınmıştır. Bu bölümde Âşık Zamani'nin incelenen şiirleri ve sanatı doğrultusunda kendisinin âşıklık geleneği içindeki yerine ışık tutmaya çalışılmıştır. Tezimizi destekleyeceği ve zenginleştireceğini düşündüğümüz eklerle çalışmamız tamamlanmıştır. We have tried to examine the foundations of the concept of the minstrel tradition go beyond the 15th-16th centuries, with different points of view in our study. The development process of the minstrel tradition that has continued until today has been followed by examining centuries, starting from the periods when it got a literary dimension. Another point that has been examined after the course of the literary dimension is the individual stages of the development of the minstrel. It has been tried to reveal the elements that make up the life and art of Minstrel Abubekir Zamani, who we think has a significant place in today's minstrel tradition. Through the process of being a minstrel—which we explained before—the individual development of the minstrel has been evaluated. After that, poems are examined in terms of their form and content, and evaluations are shared by making related samplings. All examinations and evaluations made are discussed in general with an integrated approach in the last section. In that section, through minstrel Zamani's examined poems and art, it is tried to shed light on his place in the minstrel tradition. Our study has been completed with the appendices that we think will support and enrich our thesis.