Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumları ile çalıştıkları kurumdaki okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Çokay, E. (2022). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumları ile çalıştıkları kurumdaki okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, Çanakkale il merkezinde bulunan ve MEB'e bağlı ilköğretim kurumlarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin, değerler eğitimine yönelik tutumları ile çalıştıkları kurumdaki okul iklimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 yılları içerisinde Çanakkale il merkezinde bulunan ve 12 resmî ilkokulda görev yapan 261 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmaya gönüllü olan 153 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Yüz yüze yapılması planlanan fakat pandemi sebebiyle internet üzerinden yapılmasına karar verilen anket çalışması sınıf öğretmenlerine online olarak uygulanmıştır. Anketi hatalı yanıtladığı için 11 kişinin cevapları silinmiş ve araştırmanın 142 sınıf öğretmeni ile yapıldığı kabul edilmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Üç bölümden oluşan online anket, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış kişisel bilgi formu, ikinci bölümünde Değerler Eğitimi Tutum Ölçeği (DETÖ), üçüncü bölümünde ise Okul İklimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini analiz etmek için SPSS 22.0 bilgisayar paket programından yararlanılmıştır. Araştırmanın problem durumuna ve alt problemlerine yanıt bulabilmek için mod, medyan, standart sapma gibi tanımlayıcı istatistikler ve Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi ile Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi tutumlarının 'katılıyorum' düzeyinde yüksek ve okul ikliminin 'her zaman' düzeyinde olumlu yapıda olduğu görülmüştür. Demografik ve meslekî özelliklerin değerler eğitimi ve okul iklimi üzerindeki etkisi incelendiğinde ise yaş, meslekî kıdem ve çalışılan kurum değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumları ile çalıştıkları okuldaki iklim arasında anlamlı, düşük düzeyde pozitif bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. The general purpose of this research is to determine the relationship between the attitudes of classroom teachers working in primary education institutions affiliated to the Ministry of National Education (MEB), in Çanakkale city center, towards values education and the school climate in the institution they work. The universe of the research consists of 261 classroom teachers working in 12 official primary schools in Çanakkale city center between the years 2020-2021.The sample of the research consists of 153 classroom teachers who volunteered to participate in the research. The survey study, which was planned to be done face-to-face but decided to be done online due to the pandemic, was applied online to the classroom teachers. The answers of 11 people were deleted because they answered the questionnaire incorrectly and it was accepted that the research was conducted with 142 classroom teachers. The research was conducted using the relational screening model. An online questionnaire consisting of three parts was used as a data collection tool. In the first part of the questionnaire, a semi-structured personal information form prepared by the researcher, the Values Education Attitude Scale (DETS) in the second part, and the School Climate Scale in the third part were used. SPSS 22.0 computer package program was used to analyze the data of the research. In order to find answers to the problem situation and sub-problems of the research, descriptive statistics such as mode, median, standard deviations, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test and Spearman Brown Rank Difference Correlation Analysis were used. As a result of the research, it was seen that the values education attitudes of the classroom teachers were high at the level of 'agree' and the school climate was positive at the level of 'always'. When the effects of demographic and occupational characteristics on values education and school climate were examined, a significant difference was found in terms of age, professional seniority and institution of employment. It has been revealed that there is a significant, low-level positive relationship between the attitudes of classroom teachers towards values education and the climate in the school they work in.