Hayat bilgisi dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi
Citation
Zan, T. (2022). Hayat bilgisi dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Eğitimde 21. yüzyılda becerilerinin gelişmesiyle birçok farklı beceriye sahip nitelikli bireylere olan ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu nitelikli bireylerin kazanması gereken beceriler için bir çerçeve oluşturulmakta ve bu beceri setleri eğitim programına dahil edilmektedir. Hangi becerilerin yeni nesiller tarafından daha önemli görüldüğünü ve hangi becerilere ihtiyaç duyulduğunu belirlemek önemlidir. Hayat Bilgisi, farklı nesillerin 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları için oldukça erişilebilir bir derstir. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine sahip olmanın önemine yönelik Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'na olan bakış açılarını ortaya çıkarmaktır. Amaca yönelik nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılırken; veri toplama aracı olarak da araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış odak grup görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri 2 farklı odak grup katılımcı tarafından toplanan görüşmelerle oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda çerçevelerde yer alan bilgi, iletişim ve medya becerileri, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri programda en önemli beceriler olarak belirtilirken; sorumluluk, girişimcilik, üretkenlik becerileri katılımcılar tarafından ifade edilmemiştir. Ayrıca HBDÖP'nin 21. yüzyıl becerileri konusunda yetersiz kaldığı, programın güncellenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırmak için kullanılan yöntemlere çok fazla hakim olmadıkları, uygulama boyutunda deneyimsiz oldukları anlaşılmıştır. Bu becerilerin program içerisinde eksik olmasının en büyük nedeni de program hazırlanırken uygulayıcı olan öğretmenlerin düşüncelerinin alınmaması olarak ortaya çıkmıştır. Along with the development of 21st century skills in education, the need for qualified individuals with many different skills is gradually increasing. A framework is created for the skills that these qualified individuals should acquire and these skill sets are included in the curriculum. It is important to identify which skills are seen as more important by the new generation and which skills are needed. Social Studies is a highly accessible course for different generations to acquire 21st century skills. The purpose of this research is to reveal the perspectives of classroom teachers on the Social Studies Curriculum towards the importance of having 21st century skills. While using the case study pattern, which is one of the purpose-oriented qualitative research methods; as a data collection tool, a semi-structured focus group interview form was prepared by the researcher. The data of the research was created through interviews collected by two different focus group participants. As a result of the research, while the information, communication and media skills, critical thinking and problem-solving skills included in the frameworks are stated as the most important skills in the program; responsibility, entrepreneurship, productivity skills were not stated by the participants. In addition, it has been concluded that the Social Studies Curriculum is inadequate in terms of 21st century skills and needs to be updated. It has been understood that the teachers do not have much command of the methods used to provide students with 21st century skills, and they are inexperienced in practice. The biggest reason for the lack of these skills in the program was that the teachers' opinions were not asked while the program was being prepared.