Türkiye'de otizm spektrum bozukluğu olan ve müzik eğitimi alan öğrencilerin karşılaştığı sorunlara yönelik eğitimci ve aile görüşleri
Künye
Sipahi, S. (2022). Türkiye'de otizm spektrum bozukluğu olan ve müzik eğitimi alan öğrencilerin karşılaştığı sorunlara yönelik eğitimci ve aile görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmada, Otizm Spektrum Bozukluğu olan ve müzik eğitimi alan öğrencilerin karşılaştığı sorunlar ve bu sorunlar ile başa çıkma yöntemleri, özel eğitim süreçleri, müzik eğitimine başlama süreçleri ve müzik eğitimi süreçlerine yönelik aile ve eğitimci görüşleri incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseniyle yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Otizm Spektrum Bozukluğu olan ve lisans düzeyinde müzik eğitimi gören öğrencilerin aileleri (n=8) ve bu öğrencilerin bireysel çalgı dersine giren ve araştırmaya katılmayı kabul eden bir eğitimciden (n=1) oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcılarla yarı yapılandırılmış soruların yer aldığı çevrimiçi görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılara öncelikle demografik sorular yöneltilmiş, ardından açık uçlu görüşme soruları sorulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler tematik analiz ve içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Veriler temalara ve bu temalar da alt kategorilere ayrılarak görseller yardımıyla sunulmuştur. Yapılan çalışmayla ilgili, katılımcı aileler ve katılımcı eğitimci ile yapılan görüşmeler sonucu, çoğu katılımcı ailenin Otizm Spektrum Bozukluğuna sahip çocuğunun müzik eğitimindeki süreciyle ilgili olumsuz yönlere değindiği, fakat bazı sorular karşılığında olumlu yorumlarda da bulundukları; ayrıca katılımcı eğitimcinin de genel olarak Otizm Spektrum Bozukluğu olan öğrencisi ile ilgili olumlu yorumlarda bulunduğu söylenebilir. In this study, the problems faced by students with Autism Spectrum Disorder who have music education and the methods of coping with these problems, the special education processes, the processes of starting music education, and the views of families and educators on music education processes were examined. The research was conducted with the case study pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of the families of students (n=8) with Autism Spectrum Disorder and undergraduate music education and an educator (n=1) who had individual instrument lessons of these students and agreed to participate in the research. Semi-structured online interviews were conducted with the participants as a data collection tool in the research. Demographic questions were posed to the participants first, and then open-ended interview questions were asked. The data obtained in the research were analyzed by thematic analysis and content analysis methods. The data were divided into themes and these themes were divided into subcategories and presented with the help of visuals. As a result of the interviews with the participant families and the participant educator about the study, most of the participant families mentioned the negative aspects of the musical education process of their child with Autism Spectrum Disorder, but they also made positive comments in return for some questions. In addition, it can be said that the participant educator generally made positive comments about his student with Autism Spectrum Disorder.