Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Çanakkale ili örneği)
Künye
Bilir, E. (2022). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Çanakkale ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerini incelemek ve konu ile ilgili önerilerini almak amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili merkez ilçesindeki ilkokullarda görev yapan 22 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilmiştir. Toplanan veriler, betimsel analiz tekniği yoluyla çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda; öğretmenlerin değerleri duygu, tutum, yargı, davranış ile ilgili kavramlar, toplumsal kavramlar ve gündelik dildeki kelimeler ile ilişkilendirdiği görülmüştür. Hoşgörü, ahlak, saygı, sevgi, doğruluk, vatanseverlik öğretmenler tarafından en çok ifade edilen kavramlar olmuştur. Öğretmenlerin ilkokulda değerler eğitimini gerekli bulduğu, değerler eğitimine karşı duyarlı olduğu, bu konuda çalışmalar yaptığı ve öğrencilere model oldukları tespit edilmiştir. İlkokullarda yer alan değerler eğitimi uygulamalarında aile, toplum, materyal ve yöntem kaynaklı eksik ve yanlış uygulamalar olduğu, değerler eğitiminde en belirleyici ve öncelikli unsurun aile olduğu, değerler eğitiminin aile ve tüm toplum tarafından desteklenmesi gerektiği öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenlerin ders içi uygulamalarında en çok dramatizasyon yöntemini kullandığı, edebi metinler ve görsel unsurlardan yararlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Değerler eğitimi adı altında bir dersin gerekli olmadığı da öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin büyük bir kısmının değerler eğitiminin kazandırılmasına yönelik bir eğitim almadığı fakat öğretmen adayları tarafından değerler eğitimini içeren bir eğitim alınması gerektiğini düşündükleri görülmüştür. In this study, it was aimed to examine the opinions on values education and get their suggestions on the subject. The research has a phenomenological pattern, one of the qualitative research methods. The study group of the research consisted of 22 classroom teachers working in primary schools in the central district of Canakkale Province in the 2020-2021 academic year. The data of the research were obtained through semi-structured interview forms. The collected data were analyzed by descriptive analysis technique. As a result of the analysis of the data; It has been observed that teachers associate values with emotions, attitudes, judgments, behavioral concepts, social concepts and words in everyday language. Tolerance, morality, respect, love, truthfulness and patriotism were the most frequently expressed concepts by teachers. It has been determined that teachers find values education necessary in primary school, sensitive to values education, work on this subject and become a model for students. Teachers stated that in the values education practices in primary schools, there are incomplete and wrong practices originating from family, society, material and method, the most decisive and priority element in values education is the family, and values education should be supported by the family and the whole society. It has been concluded that teachers mostly use dramatization method in their classroom practices, and they benefit from literary texts and visual elements. It was also stated by the teachers that a course under the name of values education is not necessary. In addition, it was observed that most of the teachers did not receive a training for the acquisition of values education, but they thought that a training including values education should be received by the teacher candidates.