Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında PIKTES'in değerlendirilmesi: Bursa ili örneği
Künye
Turan, Ö. (2022). Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında PIKTES'in değerlendirilmesi: Bursa ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmada Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu projesinin dil öğretimi kapsamında bir değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) araştırması ile yürütülmüştür. Araştırmaya Bursa ilinde PIKTES projesinin uygulandığı Yıldırım, Osmangazi, Gürsu ve Kestel ilçelerinde bulunan okullarda proje kapsamında görev yapan 38 Türkçe öğretmen katılmıştır. Bu çalışmada araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerden katılımcıların görüşleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda katılımcıların dil öğretiminde evrensel bir çerçeve metni sunan Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni'nden (CEFR) haberdar olmadığı, dil öğretiminde uygulanan yöntem ve teknik bilgilerinin bulunmadığı ve bu hususta herhangi bir yöntemi derslerde uygulamadıkları tespit edilmiştir. Proje kapsamında görev alan Türkçe öğretmenlerinin yabancılara Türkçe eğitimi konusunda (çoğunlukla) eğitim aldıkları görülmüştür. Suriyeli göçmen çocukların uyum sınıflarıyla birlikte okul ortamına ve arkadaş çevresine daha hızlı bir şekilde uyum gösterdiği sonucuna varılmıştır. PIKTES projesinin aksaklıklarına rağmen devam etmesi, uyum sınıflarıyla birlikte çocukların Türk eğitim sistemine ve okul ortamına entegrasyonu hususunda ise olumlu görüş bildiren katılımcıların çoğunluğu özlük haklarının da iyileştirilmesini talep etmektedir. Ayrıca PIKTES'in ve göçmenlere Türkçe öğretiminin geleceği açısından olumlu gelişmeler yaşanması için önerilerde bulunulmuştur. In this study, the project of integration of Syrian children into the Turkish education system was evaluated within the scope of language teaching. Qualitative research method was used in the research and content analysis was performed on the data obtained. Within the scope of the project, 38 Turkish language teachers who work at schools where PIKTES Project has been performed in Yıldırım, Osmangazi, Gürsu and Kestel districts In Bursa Province participated. In the study, semi-structured meeting form which has been developed by relevant researchers has been used as data collection tool. The Data of research has been interpreted by analyzing within the SPSS program. As a result of the research, it was determined that the participants were not aware of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), which offers a universal framework program in language teaching, they did not have the method and technical knowledge applied in language teaching, and they did not apply any method in this regard in the lessons. It has been seen that Turkish language teachers who took part in the project has been educated in terms of teaching Turkish language to foreigners. It was concluded that with the compliance classes Syrian migrant children have been adapted quickly to the school and circle of friends. The majority of the participants, who expressed positive opinions about the continuation of the PIKTES project despite its setbacks, and the integration of children into the Turkish education system and school environment with integration classes, also demand that their personal rights be improved. Also, suggestions were made for positive developments in terms of the future of PIKTES and Turkish teaching to immigrants.