Sınıf öğretmenlerinin geri bildirim kullanım durumlarının incelenmesi
Citation
Yavuz, B. (2022) Sınıf öğretmenlerinin geri bildirim kullanım durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin geri bildirim kullanım durumlarını incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması için araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu, yapılan literatür taraması ve araştırmalar sonunda oluşturulmuştur. Görüşme formu için uzman görüşüne başvurulmuştur. Amasya ili Merzifon ilçesinde yapılan çalışma için ilgili kurumlardan araştırma uygulama izni alınmıştır. 29 sınıf öğretmeniyle gönüllülük esasına dayalı online (çevrimiçi) görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılara görüşmelerden önce görüşme esnasında ses kaydı alınacağı ve ses kayıtlarına sadece araştırmacı tarafından ulaşılıp ilgili araştırma bulgularında kullanılacağı açıklaması yapılmıştır. Ses kayıtları tüm görüşmeler bitince yazıya geçirilmiştir. Elde edilen ham verilerde içerik analizi tekniği kullanılarak incelemeler yapılmıştır. Her soru için cevaplar ayrı ayrı üst kategorilere sonrasında alt kategorilere ayrılarak ortak kodlar ile analiz yapılmıştır. Veriler Nvivo programı ile modellenerek bulgular bölümü oluşturulmuştur. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin çoğunlukla; geri bildirim tanımlarının öğrenci geri bildirimi yoluyla alındığı, geri bildirim vermede kendileri yeterli hissettikleri, geri bildirimleri sık sık kullandıkları ve kullanma zamanını belirleyen temel ölçüt/durumların derse yönelik olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin; geri bildirimi en çok matematik en az hayat bilgisi dersinde kullandıkları, geri bildirim kullanımındaki zorlukların en çok öğrenciye ait unsurlardan kaynaklandığı, aldıkları tepkilerin en çok olumsuz geri bildirimlerden sonra oluştuğu ve tepkilerin öğretmen beklentisini çoğunlukla veya kısmen karşıladığı, olumlu sözlü ve olumsuz sözlü geri bildirimlerinin duruma ve kişiye dönük ifadeler olduğu, olumlu sözsüz geri bildirimlerinde el hareketleri olumsuz sözsüz geri bildirimlerinde mimiklerin kullanıldığı, olumlu yazılı geri bildirimlerde görsel ifadelerin olumsuz yazılı geri bildirimlerde sembollerin en çok kullanıldığı görülmüştür. The main purpose of this research is to examine the feedback use cases of classroom teachers. In the research, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. In order to collect the research data, a semi-structured interview form was created by the researcher at the end of the literature review and research. Expert opinion was sought for the interview form. Research application permission was obtained from the relevant institutions for the study carried out in the Merzifon district of Amasya province. Voluntary online interviews were conducted with 29 classroom teachers. Before the interviews, it was explained to the participants that audio recordings would be taken during the interview and that the audio recordings would only be accessed by the researcher and used in the relevant research findings. Audio recordings were transcribed after all interviews were completed. The raw data obtained were analyzed using the content analysis technique. The answers for each question were divided into upper categories, then subcategories, and analyzed with common codes. The findings section was created by modeling the data with the Nvivo program. According to the research findings, most of the classroom teachers; It was observed that the definitions of feedback were received through student feedback, they felt competent in giving feedback, they used feedback frequently, and the basic criteria/situations determining the time to use it were for the lesson. In addition, classroom teachers; They use the feedback mostly in mathematics and at least in the life studies course, the difficulties in using feedback are mostly caused by the elements belonging to the students, the reactions they receive occur mostly after the negative feedbacks and the reactions meet the teacher's expectations mostly or partially, their positive verbal and negative verbal feedbacks are related to the situation and the situation. It was seen that there were personal expressions, hand gestures in positive nonverbal feedbacks, facial expressions in negative nonverbal feedbacks, visual expressions in positive written feedbacks and symbols in negative written feedbacks.