Öğretmenlerin öğrencilere yönelik koçluk yeterlilikleri ve öğretimsel liderlik yeterlilikleri arasındaki ilişki
Citation
Erkan, Ö. E. (2022) Öğretmenlerin öğrencilere yönelik koçluk yeterlilikleri ve öğretimsel liderlik yeterlilikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, Çanakkale ilinde görev yapan ortaokul ve ortaöğretim öğretmenlerinin öğrencilere yönelik koçluk yeterliliklerini ortaya koymak ve öğretimsel liderlik ile arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış ve 2020-2021 eğitim öğretim yılında Çanakkale ilindeki ortaokul ve ortaöğretimde görev yapan 268 öğretmen katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara anket formları çevrimiçi platformlar üzerinden ulaştırılmış ve yanıtlamaları istenmiştir. Çalışmada ilk olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, "Öğrenci Koçluğu Yeterliliği Anketi" ve öğretmenlerin öğretimsel liderlik düzeylerini ölçmek için "Öğretimsel Liderlik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların demografik verilerine yönelik sorulara frekans analiz uygulanmış, verilerin dağılımı betimsel istatistik analizlerle ifade edilmiştir. Sonrasında, araştırmada kullanılan Öğrenci Koçluğu Yeterliliği Anketi ve Öğretmen Liderliği ölçeklerine ait ifadelerin ortalama ve standart sapmaları değerlendirilmiştir. Kullanılan ölçeklerin güvenirliği; Cronbach's Alpha katsayısı ile değerlendirilmiştir. Öğrenci Koçluğu Yeterliliği Anketi ve Öğretmen Liderliği ölçeklerinin demografik verilere göre farklılık gösterip göstermediği anlamlılık testleri ile analiz edilmiştir. Demografik verilere göre öğrenci koçlarının yeterliliği ve öğretmen liderliği ölçeklerinin farklılaşma durumları değerlendirilmiştir. Cinsiyet, eğitim düzeyi, mesleki kıdem açısından öğrenci koçlarının yeterlilik düzeyi ve öğretmen liderliğinin farklılaşmadığı belirlenmiştir. Okul türü, branş ve çalışılan kuruma göre ise öğrenci koçlarının yeterliği ve öğretmen liderliğinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada kullanılan öğrenci koçluğu yeterliliği ve öğretmen liderliği ölçekleri arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Ayrıca her iki olgunun birbirini etkileme düzeyleri değerlendirilmiştir. Sonuçlara göre; öğrenci koçluğu yeterliliği ve öğretmen liderliği arasında ileri düzeyde pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Bu bağlamda öğrenci koçlarının yeterlilik düzeyi arttıkça, öğretmen liderliği de artmaktadır. The aim of this study is to reveal the coaching competencies of secondary and high school teachers working in Canakkale for students and to determine the relationship between instructional leadership. The research was designed in the relational survey model and was carried out with 268 teacher participants working in secondary and high schools in Canakkale in the 2020-2021 academic year. The survey forms were sent to the participants via online platforms and they were asked to answer them. In the study, firstly, the personal information form created by the researcher, "Student Coaches' Competence Survey" and "Instructional Leadership Scale" to measure teachers' instructional leadership competencies were used. Frequency analysis was applied to the questions regarding the demographic data of the participants, and the distribution of the data was expressed with descriptive statistical analyses. Afterwards, the mean and standard deviations of the expressions of the Student Coaches Competence Survey and Teacher Leadership Scales used in the research were evaluated. The reliability of the scales used; It was evaluated with Cronbach's Alpha coefficient. Significance tests were used to analyze whether the Student Coaches' Competence Survey and Teacher Leadership Scales differed according to demographic data. According to demographic data, the efficacy of student coaches and the differentiation status of teacher leadership scales were evaluated. It was determined that the level of competence of student coaches and teacher leadership did not differ in terms of gender, education level, professional seniority. Statistically significant differences were determined in the proficiency of student coaches and teacher leadership according to school type, branch and institution. In addition, the relationship between the competence of student coaches and teacher leadership scales used in the research was evaluated. In addition, the level of influence of both cases on each other was evaluated. According to the results; A statistically significant positive correlation was determined between the competence of student coaches and teacher leadership. In this context, as the proficiency level of student coaches increases, teacher leadership also increases.