Çanakkale Boğazı balıklarının geleneksel Çanakkale seramikleri dekorları tekniğinde yorumlanmaları
Künye
Güzelyalı Bıyıklı, G. (2022) Çanakkale Boğazı balıklarının geleneksel Çanakkale seramikleri dekorları tekniğinde yorumlanmaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Marmara Denizini Ege Denizine bağlayan coğrafyada yer alan Çanakkale ilinin uluslararası alanda tanınırlığı olan kültür mirası Çanakkale Seramiklerinde tasvir ve bezeme konuları, Çanakkale'nin doğasından ve bu seramiklerin üretildikleri 17. ve 20. yüzyıllar arası dönemin güncel yaşamından izleri taşımaktadır. Ancak, deniz kültürünün Geleneksel Çanakkale Seramiklerine yansıması gemi ve kalyon tasvirli tabaklar dışında, iki balık tabağı ve bir balık formunda şişe ile sınırlıdır. Yaşadığımız Çanakkale'nin iktisadi ve kültürel yaşamında, balık ve dolayısıyla balıkçılık önemli bir yere sahiptir. Bu tez çalışmasında, Çanakkale'nin balıkları ve beslenme kültüründe görülüşleri, Çağdaş Geleneksel Çanakkale Seramiklerine esin kaynağı olarak alınmıştır. Çanakkale besin kültüründe yer alan balık figürleri, Geleneksel Çanakkale Seramikleri dekor teknikleri arasında belirgin olan serbest fırça tekniğiyle çağdaş balık motifleri olarak yorumlanmışlardır. Geliştirilen motifler, balık yemek kültürü ile birleştirilmiş kompozisyonlar içerisinde değerlendirilmişlerdir. The internationally recognized cultural heritage of Çanakkale, which is located in the geography connecting the Marmara Sea to the Aegean Sea, the depiction and decoration subjects in Çanakkale Ceramics bear traces of the nature of Çanakkale and the contemporary life of the period between the 17th and 20th centuries when these ceramics were produced. However, the reflection of the maritime culture on the Traditional Çanakkale Ceramics is limited to two fish plates and a fish-shaped bottle, apart from the plates with the depiction of ships and galleons. Fish, and therefore fishing, has an important place in the economic and cultural life of Çanakkale, where we live. In this thesis, the fish of Çanakkale and their appearance in the nutrition culture were taken as a source of inspiration for Contemporary Traditional Çanakkale Ceramics. Fish figures in Çanakkale food culture have been interpreted as contemporary fish motifs with the free brush technique, which is prominent among the traditional Çanakkale Ceramics decor techniques. Developed motifs were evaluated in compositions combined with fish food culture.