Sınıf öğretmenlerinin sınıf tasarımı üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi
Künye
Gönül, A. (2022) Sınıf öğretmenlerinin sınıf tasarımı üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin sınıf tasarımı üzerine görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Çanakkale il merkezindeki ilkokullarda görev yapan 41 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Gönüllü olarak araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri ile alınan izinler doğrultusunda online ve yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu literatür taraması ışığında, uzman görüşlerinden yararlanılarak oluşturmuştur. Katılımcılara görüşme esnasında ses kaydı alınacağı ve kayıtların gizlilik içinde korunarak sadece bu araştırmanın bulgularında kullanılacağı bilgisi verilmiştir. Görüşmeler tamamlandıktan sonra ses kayıtları bilgisayar ortamında yazıya geçirilmiştir. Elde edilen verilerin incelenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Yapılan veri analizleri sonucunda ortaya çıkan bulguların modellenmesinde NVivo paket programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; sınıf tasarımında önemsenen fiziksel unsurların başında sınıf içi yerleşim düzeni, eğitsel unsurların başında öğrencilerin hazırbulunuşluklarının dikkate alınması gelmektedir. İdeal sınıf tasarımlarına ilişkin elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin dört ana başlıkta toplandığı, özellikle fiziksel ortam ögeleri ve düzeni üzerinde durdukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin çoğunlukla; mevcut sınıf ortamının oluşturulmasında kendi görüşlerinin alınmadığı, mevcut sınıf ortamının eğitim felsefe ve hedeflerini desteklemediği, mevcut sınıf ortamlarının öğretmen- öğrenci iletişimi üzerinde etkili olduğu ve bu iletişimin olumlu yönde etkiye sahip olduğu, mevcut sınıf ortamlarının esnek fiziksel düzenleme imkanı sağladığı bilgisine ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin mevcut sınıf ortamlarını müfredatta yer alan ders içeriklerine ve yapılması öngörülen faaliyetlere uygun olarak nitelendirebilecekleri, sınıf ortamında eksikliğini hissettikleri- ihtiyaç duydukları unsurun öğrenme alanları (ilgi köşelerinin) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The main purpose of the research is to examine the views of classroom teachers on classroom design. The research was carried out with the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 41 classroom teachers working in primary schools in Çanakkale city center in the 2020-2021 academic year. Online and face-to-face interviews were conducted with the classroom teachers who voluntarily participated in the research, in line with the permissions obtained. A semi-structured interview form was used to collect research data. The interview form was created in the light of literature review, using expert opinions. Participants were informed that audio recordings would be taken during the interview and that the recordings would be kept confidential and used only in the findings of this research. After the interviews were completed, the audio recordings were transcribed in the computer environment. Content analysis technique was used to analyze the obtained data. NVivo package program was used in modeling the findings that emerged as a result of the data analysis. According to the research findings; At the beginning of the physical elements that are considered important in the classroom design, the layout of the classroom comes first, and the readiness of the students is at the forefront of the educational elements. According to the findings regarding ideal classroom designs; It was concluded that the opinions of the classroom teachers were gathered under four main headings, and they especially focused on the physical environment elements and order. According to the research findings, most of the classroom teachers; It has been learned that their opinions are not taken in the creation of the current classroom environment, the current classroom environment does not support the educational philosophy and goals, the existing classroom environments are effective on teacher-student communication and this communication has a positive effect, and the existing classroom environments provide flexible physical arrangement. It has been concluded that the classroom teachers can describe the current classroom environments in accordance with the course contents in the curriculum and the activities envisaged to be carried out, and that they feel lacking in the classroom environment - the element they need is learning areas (corners of interest).