Geleneksel Çanakkale seramiklerinin tarihsel süreci ve bir çocuk kitabı uygulaması
Citation
Şahin, Y. (2022) Geleneksel Çanakkale seramiklerinin tarihsel süreci ve bir çocuk kitabı uygulaması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Çanakkale seramikleri form, desen, dekor anlayışı hitap ettiği kitle, üretilme amacı bakımından Kütahya ve İznik seramiklerinden ayrılır. Bir deniz kenti olan Çanakkale'de üretilen ve üslubu ile dikkat çeken bu seramiklerin, dünyaya yayılması kaçınılmaz olmuştur. Kente gelen yerli ve yabancı seyyahların kentle ilgili gözlemlerini paylaşırken Çanakkale seramiklerinden bahsettiği, hediyelik eşya olarak satın aldığı, kentte bulunan konsolosluklar, konsolosluklara gelen konuklarca bu seramiklerin tercih edildiği ve resmi raporlarda yer aldığı görülmektedir. Aktif bir şekilde üretilen bu seramikler, dünyaya yayılmasıyla beraber farklı ülkelerdeki müzelerde yerlerini almıştır. Dünya fuarlarına katılan Osmanlı'nın, katıldığı fuarların bazılarında Çanakkale seramiklerini de sergilediği ve bu seramiklerin büyük beğeni kazandığı görülmektedir. Tarih boyunca mağara resimlerindeki günlük yaşam sahnelerinden kap kacakların üzerindeki betimlemelere kadar insanoğlunun kendini anlatmak gününü belgelemek iz bırakmakla ilgili kaygısı devam etmiştir. Yazılı olmayan bir dil oluşmuş yüzyıllar boyunca da bu dil varlık göstermiştir. Buradan çıkışla dünyada ve Türkiye'de yer edinmiş olan geleneksel Çanakkale seramiklerinin, farklı bir sanat dalı olan illüstrasyon ile beraber bir araya gelmesi amaçlanmış, tezin çıktısı olarak geleneksel Çanakkale seramiklerinin tarihsel sürecini anlatan, her yaştan bireyin özellikle çocukların okuyacağı bir hikâye kitabı tasarlanmıştır. Geleneğin sahiplenilmesi ve aktarılması noktasında geniş kitlelere ulaşması hedeflenmiştir. Çanakkale ceramics differ from Kütahya and Iznik ceramics in terms of form, pattern, decor concept, the mass they appeal to, and the purpose of production. It was inevitable that these ceramics, which were produced in Çanakkale, a sea city, attracting attention with their style, spread to the world. While sharing the observations of the local and foreign travelers about the city, it is seen that Çanakkale ceramics are mentioned, bought as souvenirs, these ceramics are preferred by the consulates in the city and the guests coming to the consulates, and these ceramics are included in the official reports. These actively produced ceramics have taken their places in museums in different countries with their spread to the world. It is seen that the Ottomans participating in the world fairs also exhibited Çanakkale ceramics in some of the fairs they attended and these ceramics were appreciated. Throughout history, from daily life scenes in cave paintings to depictions on earthenware, humankind's concern about documenting the day of self-expression and leaving a mark has continued. An unwritten language has emerged and this language has existed for centuries. From here, it is aimed to bring together the Traditional Çanakkale Ceramics, which have gained a place in the world and in Turkey, together with illustration, which is a different branch of art. As the output of the thesis, a story book that tells the historical process of traditional Çanakkale ceramics and that will be read by individuals of all ages, especially children, has been designed. It is aimed to reach large masses at the point of owning and transferring the tradition.