İş sağlığı ve güvenliği dersini alan ve almayan öğrencilerin iş güvenliği kültürü algısının incelenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çanakkale Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu ve Yenice Meslek Yüksekokulu'nda uygulama
Künye
Şimşek, F. (2022) İş sağlığı ve güvenliği dersini alan ve almayan öğrencilerin iş güvenliği kültürü algısının incelenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çanakkale Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu ve Yenice Meslek Yüksekokulu'nda uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Meslek Yüksekokullarında (MYO) İSG eğitimleri verilerek öğrencilerin güvenlik kültürüne sahip olmaları hedeflenmektedir. Bu nedenle öğrencilere verilen İSG eğitiminin sonucunda öğrencilerin güvenlik kültürü algı seviyeleri düzeyinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, İSG dersi alan öğrenciler ile İSG dersi almayan öğrencilerin İSG hakkındaki bilgi ve bilinç düzeylerinin incelenerek iş güvenliği kültürü algı düzeylerindeki farklılıkların belirlenmesidir. Araştırmada tabakalı rastgele örneklem çalışması kullanılarak 437 öğrenciye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Uygulanan anketin ilk bölümünde öğrencilerin demografik bilgilerini ölçmeye yönelik 8 soruya yer verilirken ikinci bölümde ise öğrencilerin iş güvenliği kültürü algı düzeylerini belirlemeye yönelik 17 sorudan oluşan "Güvenlik Kültürü Ölçeği"ne yer verilmiştir. Elde edilen veriler %5'lik hata payı ve % 95 güvenirlilik seviyesinde değerlendirilerek SPSS programı ile istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Geliştirilen hipotezlerin sınanmasında, keşifsel analiz teknikleri ile varyans analizleri kullanılmıştır. Uygulanan analizler sonucunda, meslek yüksekokullarının farklı programlarında öğrenim gören öğrencilerin güvenlik kültürü algı düzeyleri arasında istatistiksel olarak farklılık olduğu tespit edilmiştir. It is aimed that students have a safety culture by giving OHS educations in Vocational Schools. For this reason, it is important to determine the level of safety culture perception levels of the students as a result of the OHS educations given to the students. The aim of this study is to determine the differences in occupational safety culture perception levels by examining the knowledge and awareness levels of the students who take OHS course and the students who do not take OHS course. In the study, an online questionnaire was applied to 437 students using a stratified random sampling study. In the first part of the questionnaire applied, 8 questions were included to measure the demographic information of the students, while in the second part, the "Safety Culture Scale" consisting of 17 questions to determine the occupational safety culture perception levels of the students was included. The obtained data were evaluated statistically with the SPSS program, with a 5% margin of error and 95% confidence level.. In testing the developed hypotheses, exploratory analysis techniques and analysis of variance were used. As a result of the analyzes applied, it has been determined that there is a statistical difference between the safety culture perception levels of the students studying in different programs of vocational schools.