Bilgin Adalı'nın bilim kurgu türü eserlerinin yetkinlikler bakımından incelenmesi
Künye
Yavuz, B. (2022) Bilgin Adalı'nın bilim kurgu türü eserlerinin yetkinlikler bakımından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı Bilgin Adalı'nın bilim kurgu türünde yazılmış eserlerinin yetkinlikler bağlamında incelenmesidir. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi kısmında içerik analizi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Kitaplarda tespit edilen yetkinlikler tekrar sıklıklarına göre tablo haline getirilmiştir. Araştırmanın örneklemini seçkisiz (random) örnekleme ile seçilmiş altı çocuk kitabı oluşturmaktadır. Yetkinlikler, Türkçe Öğretim Programında yer alan sekiz anahtar yetkinlik ile sınırlandırılmıştır. Hangi kitapta kaç yetkinlik olduğu ve hangi sıklıkla tekrar ettiği tespit edilmiştir. İncelenen eserlerde doğrudan veya dolaylı olarak anahtar yetkinlikleri içeren 240 örnek tespit edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda kitaplarda en çok bulunan yetkinlik, sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinliktir. En az bulunan yetkinlikler ise yabancı dillerde iletişim, kültürel farkındalık ve ifade yetkinliğidir. Araştırmanın sonucunda, incelenen kitapların yetkinlikler bakımından yeterince zengin olduğu tespit edilmiştir. Bu kitapların, yetkinliklerle bütünleşmiş bireyler yetiştirmek için yararlanabilecek kaynaklara örnek gösterilebilir nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır. The purpose of this research is to analyse Bilgin Adalı's science fiction books in terms of competences. For this purpose, document analysis technique which is one of qualitative research techniques is used. In the part of analyzing the data, content analysis technique is used. The competences which are identified in the books are tabularized again according to their frequency of being used. The sample of the research consists of six children's books chosen randomly. Competences are limited with the eight competences existing in Turkish Teaching Program. It is identified which book has how many competences and how often these competences repeat. In the books examined, 240 samples which implicitly or explicitly include the key competences are identified. In the light of the data collected, the most used competence is the one related with social and citizenship competences. On the other hand, the least used competences are multilingual competence and cultural awareness and expression competence. As a result of the research, it is found that the books investigated are rich enough in terms of the competences. It is concluded that these books can be given as examples to the sources which can be benefited from in order to raise individuals who are integrated with the competences.