dc.contributor.advisor | Zehir Topkaya, Ece | |
dc.contributor.author | Arslan, Gizem | |
dc.date.accessioned | 2024-02-05T06:34:25Z | |
dc.date.available | 2024-02-05T06:34:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | Arslan, G. (2022). Organizational effectiveness in relation to leadership, organizational citizenship behaviours, teacher self-efficacy: The role of organizational communication in a school of foreign languages context. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/5476 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, İstanbul'da bir vakıf üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO)'da görev yapan öğretim görevlilerinin örgütsel etkililik (ÖE), liderlik, örgütsel vatandaşlık davranışları, öğretmen öz-yeterliği ve örgütsel iletişime yönelik algılarını, bu algılarının birbirleriyle olan ilişkilerini araştırmayı amaçlamıştır. Bunun yansıra, çalışmada liderlik, örgütsel vatandaşlık davranışları ve öğretmen öz-yeterliğinin ÖE'deki rolünün araştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca YDYO bünyesinde kullanılan iletişim ağına, iletişimin ÖE ile ne ölçüde ilişkili olduğuna ve bu ağın ÖE ve diğer değişkenler arasındaki aracılık rolüne odaklanılmıştır. Son olarak, iletişim kanallarının ÖE'i sağlayan veya ÖE'ye engel olan niteliklerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın hedeflerine ulaşmak için, iç içe geçmiş karma tasarım kullanılmıştır. İlk olarak, öğretim görevililerinin ÖE'ye, öğretmen öz-yeterliliğine, liderliğe, vatandaşlık davranışlarına ve örgütsel iletişime karşı algılarını ve bu değişkenlerin arasındaki ilişkiyi belirlemek için anket aracılığıyla nicel veri toplanmıştır. İkinci kısımda, öğretim görevlilerinin örgütsel iletişim ve YDYO'da kullanılan iletişim kanalları hakkındaki algılarını belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme aracılığıyla nitel veri toplanmıştır. Nicel verilerin analizi için SPSS v25 programı kullanılmış ve Betimsel Analiz, Korelasyon Analizi, Çoklu Regresyon Analizi ve SEM Analizi yapılmıştır. Nitel veriler için ise tüme varımsal içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel aşamasına 2021-2022 eğitim öğretim yılında görev yapan tam zamanlı öğretim görevlileri ve yöneticilerden oluşan YDYO personelinin 50'si gönüllü olarak katılmıştır. Öte yandan, yapılandırılmış görüşmelere aynı personelden 10 kişi katılmıştır. Bulgular, okul bağlamında öğretmen öz yeterliğinin en yüksek ortalama puana sahip olduğunu, örgütsel iletişimin ise en düşük puana sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, tüm değişkenler arasında orta düzeyde pozitif korelasyon bulunmuştur. Öte yandan, örgütsel vatandaşlık davranışları ve liderliğin ÖE'yi yordadığı tespit edilirken, öğretmen öz yeterliğinin hiçbir etkisi bulunmamıştır. Ek olarak, iletişimin en yüksek aracılık rolünün ÖE ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasında orta seviye olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak, kanalların çoğunluğunun, Covid-19'un patlak vermesinden bu yana baskın hale gelen elektronik ve çevrimiçi araçlardan oluştuğunu ve kullanılan tüm iletişim kanallarının bazı engellere rağmen bir dereceye kadar ÖE'ye katkıda bulunduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, ÖE'nin çoğunlukla örgüt içi işleyişin düzgün çalışmasıyla ilişkilendirildiği ve üniversite tarafından sağlanan olanaklardan ziyade öğretim görevlilerinin çabaları sayesinde sağlandığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, ÖE'yi sağlarken öğretim görevlilerinin üniversiteye fayda sağlamaktan ziyade iş arkadaşlarına fayda sağlamak için çaba harcadığı ortaya çıkmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | This study aimed to investigate the perceptions of the School of Foreign Languages (SFL) staff working at a non-profit university in İstanbul, Turkey towards organizational effectiveness (OE), leadership, organizational citizenship behaviours, teacher self-efficacy, and organizational communication, besides their relation to each other. Additionally, the study aimed to reveal the role of leadership, organizational citizenship behaviours, and teacher self-efficacy in OE. Furthermore, the study focused on the communication network of the SFL and to what extent it is related to OE as well as its mediating role between OE and leadership, organizational citizenship behaviours, teacher self-efficacy. Finally, the study aimed to uncover the characteristics of the communication channels that facilitate and impair OE. With respect to these aims, the study employed the embedded research design. Firstly, the quantitative data were collected by means of a survey instrument including five scales in order to reveal the instructors' perceptions of OE, teacher self-efficacy, leadership, organizational citizenship behaviours, and organizational communication as well as their relationships. Secondly, the collection of the qualitative data by means of one-on-one semi-structured interviews were undertaken in order to reveal instructors' perceptions of organizational communication and communication channels employed at the SFL. To analyse the quantitative data SPSS v25 was employed and descriptive analysis, correlation analysis, multiple regression, and structural equation model were utilized. For the qualitative data analysis, inductive content analysis approach was used. 50 of the SFL staff, comprised of full-time instructors and administrators working in the 2021-2022 academic year, voluntarily participated in the quantitative phase of the study. On the other hand, 10 of the staff took part in the one-on-one semi-structured interviews. The findings revealed that school-context teacher self-efficacy had the highest mean score while organizational communication had the lowest score. Also, all the variables were positively correlated at a moderate level. On the other hand, organizational citizenship behaviours and leadership predicted OE while teacher self-efficacy did not. Furthermore, the highest mediation role of communication was revealed to be between citizenship behaviours and OE, which was at a moderate level. Finally, the majority of the communication channels were comprised of electronic and online tools, which have become dominant since the Covid-19 breakout and all communication channels of the SFL were perceived to be contributing to OE to some degree despite having some barriers as well. Concludingly, OE was found to be mainly related to the smooth functioning of internal operations, which was perceived to be ensured by the effort of the staff rather than the benefits provided by the institution. The staff devoted their efforts to benefit their colleagues rather than the institution. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Organizational Effectiveness | en_US |
dc.subject | Leadership | en_US |
dc.subject | Teacher Self-efficacy | en_US |
dc.subject | Organizational Citizenship Behaviours | en_US |
dc.subject | Organizational Communication | en_US |
dc.title | Organizational effectiveness in relation to leadership, organizational citizenship behaviours, teacher self-efficacy: The role of organizational communication in a school of foreign languages context | en_US |
dc.title.alternative | Liderlik, örgütsel vatandaşlık davranışları, öğretmen öz yeterliliği açısından örgütsel etkililik: Yabancı diller yüksekokulu bağlamında örgütsel iletişimin rolü | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.institutionauthor | Arslan, Gizem | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |