The effect of input-based and output-based focus on form instruction on the acquisition of adverbial conjunctions
Abstract
Bu çalışmanın amacı, girdi temelli ve çıktı temelli yapı odaklı öğretim yöntemlerinin bağlayıcı zarfların edinimi üzerindeki karşılaştırmalı ve birleşik etkisini incelemektir. Araştırma, üniversitenin ilk yılında yabancı dil olarak İngilizce dersini alan 136 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada üç deney grubu ve bir kontrol grubu yer almıştır. Deney grupları girdi grubu, çıktı grubu ve girdi + çıktı grubu olarak isimlendirilmiştir. Dört haftalık uygulama boyunca sekiz oturumda toplam dört okuma parçası verilmiştir. Okuma metinleri içerik olarak aynı olmakla birlikte uygulama açısından farklıdır. Çalışma, karma yöntemli bir araştırma desenini uygulamıştır. Kontrol ve deney gruplarına ön test, son test ve geciktirilmiş son test uygulanarak veriler ağırlıklı olarak nicel olarak toplanmıştır. Testte iki bölüm içinde dört tür soru vardır. Birinci bölümde, çoktan seçmeli test ve dilbilgisel yargı testi ile öğrencilerin algılayıcı becerilerin ölçülmesi; ikinci bölümde ise boşluk doldurma ve cümle tamamlama testi ile üretken becerilerin sınanması amaçlanmıştır. Ayrıca her gruptaki katılımcılarla yapılan odak grup görüşmeleri nitel veriler sağlamıştır. Sonuçlar, tüm grupların değişen derecelerde ilerleme gösterdiğini sergilemiştir. Ancak, tek anlamlı fark, çıktı grubu ile kontrol grubu arasında bulunmuştur. Sonuçlar, çıktı grubunun son testte kontrol grubundan önemli ölçüde daha iyi performans gösterdiğini, ancak gecikmeli son testte bu farkın uzun sürmediğini göstermiştir. Son olarak, katılımcıların aldıkları eğitimle ilgili algıları rapor edilmiş ve bulguları yorumlamak için kullanılmıştır. The purpose of this study was to examine the comparative and combined effect of input-based and output-based focus on form instruction on the acquisition of adverbial conjunctions. The research was carried out with 136 EFL learners who took English as a compulsory course in the first year of university. There were three experimental groups and one control group in the study. The experimental groups were named as input group, output group, and input + output group. A total of four reading passages were given within eight sessions during four weeks of treatment. The reading texts were the same in content but they differed in treatment. The study followed a quasi-experimental mixed-method research design. The data were mainly gathered quantitatively by applying pretest, immediate posttest, and delayed posttest to the control and experimental groups. There were four types of questions within two parts in the test. In the first part, it was aimed to examine the learners' receptive knowledge by multiple choice and grammaticality judgement test. On the other hand, the second part tested their productive knowledge with fill-in-the-blank items and the sentence-completion test. In addition, focus group interviews with the participants in each group provided qualitative data. The results demonstrated that all groups showed progress to varying degrees. However, the only significant difference was found between the output group and the control group. The results showed that the output group significantly performed better than the control group in the posttest, but the difference did not last long in the delayed posttest. Lastly, the participants' perceptions on the instruction type they received were reported and used to interpret the findings.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxA8-JolLxe8vfiTQuLo2PSpwWXYwMH27-shhJkvs8qh6https://hdl.handle.net/20.500.12428/5169