Denizyolu taşımacılığının kentsel lojistiğe etkisi: Gelibolu örneği
Abstract
Denizyolu taşımacılığı, geçmişi çok eski dönemlere kadar uzanan, ulaştırma ve taşıma yollarından biridir. İlk çağlarda yaşayan insanlar kentlerini deniz kenarlarına kurarak hem barınma hem de yiyecek ve ulaştırma ihtiyaçlarını bu şekilde karşılamayı amaçlamışlardır. Bu bağlamda denizyolu taşımacılığı geçmişi ticaretin ilk dönemlerine kadar uzanan ve yaşayan toplumlar için çok önemli bir yere sahip olmuş ve günümüzde de bu önemini geliştirerek korumaktadır. Kentsel lojistik kavramı, kırsal kesimde yaşayan insanların yaşam için büyük şehirlere taşınması ve yaşanan bu iç göç nedeniyle ekonomik, sosyal ve kültürel birçok sorunun ortaya çıkmasıyla birlikte hem devlet politikaları kapsamında hem de akademik anlamda özellikle 20. Yüzyılın ikinci yarısında çok önemli bir olguya gelmiştir. Bundan dolayı bu konu hakkında yapılan yerel ve uluslararası çalışma yıldan yıla artma eğilimi göstermektedir. Bu çalışma, önemi günden güne artan kentsel lojistik ile denizyolu taşımacılığı kökeni uzun yıllar öncesine dayanan bir liman kenti olan Gelibolu'nun örneklem olarak seçildiği ve ''Denizyolu Taşımacılığının Kentsel Lojistiğe Etkisi nedir?'' araştırma sorusu merkeze alınan bir çalışma olarak hayata geçmiştir. Araştırma sorusu kapsamında Gelibolu bölgesinde en az 5 yıldır yaşayan ve bölgenin ekonomik, sosyal ve kültürel yapısına hakim, lojistik sektörüyle bağlantılı, bölge halkı tarafından tanınan kişilerden seçilmiş ve problem sorusuna cevap aranmaya çalışılmıştır. Görüşme yapılan kişiler, devlet memurları, belediye çalışanları, oda başkanları, özel lojistik firma sahipleri ve çalışan kişilerden oluşmaktadır. Mülakat soruları alanında uzman firma yetkilileri ve akademisyenler ile birlikte ortak olarak hazırlanmış ve görüşme talebini kabul etmiş on dört (14) kişi ile mülakatlar gerçekleştirilmiş olup her bir katılımcıya ve on dört (14) soru sorulmuştur. Çıkan mülakat sonuçları MAXQDA 2020 programı yardımı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda denizyolu taşımacılığının Gelibolu özelinde başta kent merkezinde trafik sıkışıklığı, park sorunu, altyapıya verilen zarar ve bir takım çevresel olumsuz dışsallıklar yarattığı sonucu ortaya çıkmıştır. Sea transportation is one of the transportation and transportation ways that dates back to ancient times. People living in ancient times aimed to meet their needs for both shelter, food and transportation by establishing their cities on the seaside. In this context, maritime transport has had a very important place for societies that have a history dating back to the early periods of trade, and it maintains this importance by developing it today. The concept of urban logistics has become a very important phenomenon both within the scope of state policies and academically, especially in the second half of the 20th century, with the movement of people living in rural areas to big cities for life and the emergence of many economic, social and cultural problems due to this internal migration. Therefore, local and international studies on this subject tend to increase from year to year. This study, has been implemented as a study in which the importance of urban logistics and maritime transportationi which is a port city dating back many years was chosen as a sample and the research question ''What is the Effect of Sea Freight on Urban Logistics?'' Within the scope of the research question people who have lived in the Gelibolu region for at least 5 years have a command of the economic, Social and cultural structure of the region are connected With the logistics sector, are known by the people of the region and an answer to the problem question has been sought. The interviewees consist of civil servants, municipal employees, chamber presidents, private logistics company owners and employees. Interview question were prepared jointly With company officials and academicians who are experts in their fields and interviews were conducted With fourteen (14) people who accepted the interview request fourteen (14) question were asked to each participant. The interview results were analyzed With the help of the MAXQDA 2020 program. As a result of the findings, it was concluded that maritime transport created traffic congestion, parking problems, damage to the infrastructure and some environmental negative externalities especially in Gelibolu.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShtNBSz1g0acgO0_1VY7674DFjdWAwcS5bHLFIczyQE9mhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5165