Suriyeli öğrencilerin Türk dilini öğrenme ve Türk kültürüne uyum sağlamada yaşadıkları sorunlara yönelik bir durum çalışması
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Ankara ili Çubuk ilçesinde Suriyeli öğrencilerin Türk dilini öğrenme ve Türk kültürüne uyum sağlamada yaşadıkları sorunları tespit etmek ve bu konuyla ilgili çözüm önerileri sunmaktır. Bunun için Çubuk'taki Suriyeli öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Bu çalışma, betimsel araştırma deseninde nitel bir araştırmadır. Durum çalışması desenine göre yürütülen bu araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Öğrenci görüşme formuyla elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Veriler, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara ili Çubuk ilçesinde 10 ortaokulda, 21 lisede ve 2 üniversitede öğrenim gören 33 Suriyeli öğrenciyle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; Suriyeli öğrencilerin Türk dilini öğrenmede yer yer zorlanmaları ve akran zorbalığına maruz kalmaları önemli sorun olarak ortaya çıkmıştır. Akran zorbalığı, bu öğrencilerin karşılaştığı en önemli sorunlardan birini teşkil etmektedir. Burada bahsi geçen zorbalık sadece fiziksel zorbalık değil aynı zamanda yaş ve seviye farkının sebep olduğu psikolojik zorbalıktır. Dil ve kültür farkından kaynaklı uyum sorunlarına ek olarak yaşanan bu durum, Suriyeli öğrencilerin akademik olarak başarılarını da olumsuz yönde etkilemektedir. Başarısızlık ve huzursuzluk Suriyeli öğrenciler için okulu uygun eğitim öğretim ortamı olmaktan çıkarıp uzak kalmak istedikleri bir mekân haline getirmekte ve bu öğrencilerin devamsızlığının en önemli sebebini oluşturmaktadır. Ayrıca COVID-19 Pandemisi sürecinde sağlıkla ilgili tedbirlerin ve aşı kontrollerinin yoğun olarak yapılması da öğrencilerin okuldan uzak kalmasında etkili olan diğer faktörler arasında gösterilmiştir. Tüm bu süreç, Suriyeli öğrencilerin yaşadığı zorluklar olarak görünmekle birlikte, bu öğrencilerin yoğunlaştı okullarda akran zorbalığı ve şiddet olaylarının arttığı ve iki yönlü olduğu da araştırmanın çıkan sonuçlarındandır. Buraya kadar bahsedilen çıkarımlar daha çok Türkçe öğrenmede yaşanan sorunlarla ilgili olmakla beraber bazı alanlardaki sorunlar aynı zamanda uyum sorunlarına da işaret etmektedir. Bazı Suriyeli öğrenciler için iki toplum arasında kültür farkı olmamakla birlikte bazı öğrenciler için kültürler tamamen farklıdır ve önemli bir sorun oluşturmaktadır. The aim of this study; The aim is to identify the problems that Syrian students experience in learning the Turkish language and adapting to Turkish culture in Çubuk district of Ankara and to offer solutions on this issue. For this, the opinions of Syrian students in Çubuk were consulted. This study is a qualitative research in the descriptive research model. The data of this research, which was carried out according to the case study pattern, were collected with semi-structured interview forms. Descriptive analysis method was used to analyze the data obtained through the student interview form. The data were obtained from interviews with 33 Syrian students studying at 10 secondary schools, 21 high schools and 2 universities in Çubuk, Ankara in the 2022-2023 academic year. As a result of the research; The fact that Syrian students have some difficulties in learning the Turkish language and being exposed to peer bullying has emerged as an important problem. Peer bullying constitutes one of the most important problems faced by these students. The bullying mentioned here is not only physical bullying, but also psychological bullying caused by age and level difference. This situation, in addition to the adaptation problems caused by language and cultural differences, also negatively affects the academic success of Syrian students. Failure and uneasiness make school a place where they want to stay away from being a suitable educational environment for Syrian students, and this is the most important reason for students' absenteeism. In addition, intensive health-related precautions and vaccination controls during the COVID-19 Pandemic process have been shown among other factors that affect students' staying away from school. Although this whole process seems to be the difficulties experienced by Syrian students, it is also one of the results of the research that these students are concentrated in schools, and the incidence of peer bullying and violence has increased and it is twofold. The inferences mentioned so far are mostly related to the problems experienced in learning Turkish, but the problems in some areas also point to the problems of adaptation. While there is no cultural difference between the two communities for some Syrian students, for some students the cultures are completely different and pose an important problem.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rhFNPGTPjDBHYVszHacuBOfYzBskD5SsPMG1BlMk6GUyhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5153