Türkçe öğretmeni adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarını belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için Cabı (2016) tarafından geliştirilen sekiz faktörlü 39 maddeden oluşan beşli likert tipinde "Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği" ve araştırmacının oluşturduğu 12 maddelik "Demografik Bilgi Formu" veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2020-2021 yılında batıda bulunan bir devlet üniversitesinde eğitim gören 217 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Türkçe öğretmeni adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarıyla değişkenler arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe öğretmen adaylarının her türlü bilgiye dijital araçlarla ulaşabildikleri, bu konuda yeterli beceriye sahip oldukları, ilk defa karşılaşacakları dijital teknolojiyi hızlıca öğrenebileceklerini, bir defa kullandıklarında bunun öğrenmeleri için yeterli olduğu, günlük yaşantılarında dijital teknolojiyi kullanmanın hoşlarına gittiği, bilgisayar oyunları oynarken sokak oyunlarına göre orta düzeyde eğlendikleri, dijital ortamlarda hangi bilginin yararlı olduğunu ayırt edebildikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca dijital teknolojiye yönelik tutumlarıyla akademik başarı, sınıf düzeyi, sahip oldukları teknolojik araçlar, yıl olarak internet kullanımları, teknolojik gelişmeleri takip etme araçları, günlük ve haftalık internet kullanım süreleri arasında bazı anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ancak akıllı telefon kullanımları, interneti akıllı telefonlarından kullanımları ve cinsiyet arasında belirgin olarak anlamlı farklılık görülmemiştir. The main purpose of this research is to determine the attitudes of Turkish teacher candidates towards digital technology. In order to achieve this aim, the "Attitude Scale Towards Digital Technology" in a 5-point Likert type consisting of 39 items with 8 factors and a 12-item "Demographic Information Form" created by the researcher, developed by Cabı (2016), were used as data collection tools. The sample group of the research consists of 217 Turkish teacher candidates studying at a state university in the west in 2020-2021. Relational survey model, one of the quantitative research models, was used in the research. According to the results of the research, Turkish teacher candidates can access all kinds of information through digital tools. They stated that they have sufficient skills in this regard and that they can quickly learn the digital technology they will encounter for the first time. They stated that once they use a digital tool, this experience is enough for them to learn it and they like to use digital technology in their daily lives. It was concluded that while they were playing computer games, they had moderate fun compared to street games and were able to distinguish which information was useful in digital environments. In addition, some significant differences were found between their attitudes towards digital technology and their academic achievement, class level, technological tools they have, internet use in years, means of following technological developments, daily and weekly internet usage times. However, there was no significant difference between smartphone usage, internet usage from smartphones, and gender.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR73GzyT9oJdQtFbGRzIVgTEEOufkCqRqioa61tS3Dpcbhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5130