Resfebe etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde eleştirel düşünme becerilerine etkisinin değerlendirilmesi
Abstract
Resfebe etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde eleştirel düşünme becerilerine etkisini araştırmak amacıyla yapılan bu araştırma doğrultusunda Çanakkale ili Biga ilçesinden bir ilkokuldan 4 tane 4. sınıfın seçimi 4 yıldan bu yana aynı öğretmenle eğitim görme durumuna göre yapılmıştır. Seçilen 4. sınıf öğrencilerine 8 ders saati, öğretmenlerine ise 2 ders saati boyunca araştırmacı tarafından resfebe eğitimi verilmiştir. Öğretmenlere işlenen konular ile ilgili olarak dersi işlenişi sırasında öğrencilerini daha sağlıklı gözlemlemeleri açısından Sosyal Bilgiler dersinde Resfebe desteği sağlanmıştır. Öğrencilerle gerçekleştirilen bu deneysel süreç sonunda öğrencilere Demir (2006) tarafından geliştirilen Eleştirel Düşünme Ölçekleri, öğretmenlerine ise araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu uygulanarak resfebenin Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre öntest-sontest farkına bakıldığında resfebe eğitimi 4. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme-analiz becerilerini ve eleştirel düşünme-değerlendirme becerilerini geliştirmiştir. Bununla birlikte eleştirel düşünmenin alt becerileri olan çıkarım yapma, yorumlama ve açıklama becerileri ile özdüzenleme becerilerinde öğrencilerde öntest-sontest farkına bakıldığında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Yapılan çalışmada kullanılan Eleştirel Düşünme Ölçeklerinin toplam puanları açısından öntest ve sontest sonuçları karşılaştırıldığında Resfebe eğitimi sonrası öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinde anlamlı düzeyde bir artış gerçekleştiği görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutunda ise deneysel süreç sonunda sınıf öğretmenleriyle gerçekleştirilen görüşme bulgularına göre ise Resfebe eğitimi sonrası 4. sınıf öğrencilerinin yorumlama ve çıkarımda bulunma, ayrı ayrı değerlendirme ve çıkarım konusunda, özgün sonuçlar ortaya koyabilme, ayrıntıcı ve dikkatli olma, bağlantıları daha çabuk farketme ve farklı çıkarımlarda bulunma konularındaki becerileri ön plana çıkmaktadır. Aynı şekilde resfebe eğitimi öğrencilerin özgün yorumlar yapabilme, ayrıntılı düşünme, analiz yapma, sentez becerileri ve kendi yorumlarıyla ifade etme yetenekleri ön plana çıkmıştır. Resfebe eğitimi alan öğrencilerin eleştirel düşünme-açıklama becerilerinde uygulama sonrası bir değişiklik gerçekleşmese de sınıf öğretmenlerine göre bu öğrencilerin görsel metin yorumlayabilme, farklı yollarla açıklama, rahat açılama yapabilme, muhakeme becerilerinin gelişmesi, bilgi ve fikirlerin üzerinde durma ve zihinsel üretimin artması becerilerinde iyileşme ön plana çıkmıştır. Yine bu öğrencilerin eleştirel düşünme-öz düzenleme becerilerinde uygulama sonrası bir ilerleme gerçekleşmese de öğretmenlerin yanıtlarına göre uygulama süresinin artması durumunda olumlu sonuç olabileceği ve düşünce ve duygularını kontrol etme, eğlenerek öğrenme, mantıklı ve düzenli tepkiler verme ile düzenli ve kontrollü tepkiler verme konularındaki öğrenci becerilerinde gelişim ön plana çıkmıştır. In line with this tool, which was conducted to investigate the effect of Resfebe activities on the critical thinking skills of 4th grade students in the Social Studies course, a selection was made according to the choice of 3-4th graders of a primary school in Biga, Çanakkale, according to the status of having been educated with the same teacher for 4 years. Resfebe training was given to the selected 4th grade students for 8 hours and to the teachers for 2 hours by the researcher. During the Social Studies course, teachers were provided with resfebe support regarding the topics covered. At the end of the process, the critical thinking scale was applied to the students and the interview form prepared by the researcher was applied to the teachers, and the effect of resfebe on the students' critical thinking skills in the social studies course was investigated. According to the research findings, resfebe education improves the critical thinking-analysis skills of 4th grade students. Again, resfebe education improves the critical thinking-evaluation skills of 4th grade students. Although there is no change in the critical thinking-inference skills of 4th grade students in Resfebe education, these students' perceptions on interpretation and inference, separate evaluation and inference, being able to produce original results, being detailed and careful, recognizing connections more quickly and making different inferences. skills come to the fore. Likewise, resfebe education differentiates students' critical thinking-interpretation skills. At the table, students' ability to make original comments on this subject, increase in detailed thinking, synthesis skills to analyze and express with their own interpretations came to the fore. Although the critical thinking-explanation skills of the students who received resfebe training did not change after the application, the skills of these students in interpreting visual texts, explaining in different ways, making easy explanations, developing their reasoning skills, dwelling on knowledge and ideas, and increasing mental production came to the fore. Again, although the critical thinking-self-regulation skills of these students did not progress after the application, the practice time would have increased according to the answers of the teachers, their skills in controlling their thoughts and emotions, learning with fun, giving logical and regular responses and giving regular and controlled responses came to the fore.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShrSN4G-0pHZ9MdwV54bhjHv0XHcjWgVPzOdVgFqT4qn0https://hdl.handle.net/20.500.12428/5080