Fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) eğitimi hakkında sınıf öğretmenlerinin farkındalıklarının ve ilkokul veli görüşlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitimine karşı farkındalıkları ve ilkokul velilerinin FeTeMM eğitimiyle ilgili görüşleri incelenmiştir. Baskın-baskın olmayan karma desen modelinde tasarlanan bu araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il merkezinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ilkokullarda uygulanmıştır. Araştırmaya 312 sınıf öğretmeni katılmıştır. Öğretmenlere Çevik (2017) tarafından geliştirilen 15 maddeden oluşan FeTeMM farkındalık ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler Social Programme for Social Sciences (SPSS) programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analiz ederken; standart sapma, aritmetik ortalama, t-testi, ANOVA testi, korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. İlkokul velilerinin FeTeMM ile ilgili görüşleri hakkında bilgi almak için 35 veliyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Veli görüşlerinin alınması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen nitel veriler içerik analizi yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Görüşme formu yedi açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Nicel araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları, 15 maddeden oluşan FeTeMM farkındalık ölçeğine göre "Katılıyorum" düzeyinde olduğu görülmektedir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları; cinsiyet, yaş ve mesleki kıdem yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermediği görülmüştür. Araştırmanın nitel bölümünden elde edilen sonuçlar, velilerin önemli bir bölümünün FeTeMM hakkında kavramsal bilgi sahibi olduğunu göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda FeTeMM etkileşimini arttırmak için ailelere ve sınıfta eğitimi-öğretimin niteliğini arttırmak için sınıf öğretmenlerine önerilerde bulunulmuştur. In this study, the awareness of primary school teachers towards STEM education and the opinions of primary school parents about STEM education were examined. A non-experimental mixed method design was preferred in the study, which was conducted in the 2022-2023 academic year in official and private primary schools affiliated with the Ministry of National Education in Çanakkale province. 312 classroom teachers participated in the research. The STEM awareness scale consisting of 15 items, developed by Çevik (2017), was applied to the teachers. Social Programme for Social Sciences (SPSS) and Excel statistical programs were used to analyze the data obtained from the research. In the analysis of the data, techniques such as arithmetic mean, standard deviation, ANOVA test, t-test, and correlation analysis were used. Face-to-face interviews were conducted with 35 parents to obtain information about the opinions of primary school parents regarding STEM education. A semi-structured interview form was used to obtain parent opinions, which consisted of seven open-ended questions. According to the quantitative research results, the STEM awareness of classroom teachers was found to be at the "Agree" level according to the STEM awareness scale consisting of 15 items. It was observed that the STEM awareness of the classroom teachers who participated in the research did not show significant differences according to gender, age, and professional seniority variables. The results obtained from the qualitative part of the research indicate that a significant portion of parents have conceptual knowledge about STEM. Recommendations were made to increase STEM activities at home for families and to improve the quality of education in the classroom for classroom teachers in line with the findings obtained from the research.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR33TX82abSgTJHTFC9fmalt_zpfH1GOI19i0ExzJWelvhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5073