Göçmen ailelerin çocuklarıyla çalışan öğretmenlerin çokkültürlülük tutumları, iş doyumları ve yaşam doyumlarının incelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, göçmen çocuklarla çalışan öğretmenlerin çokkültürlülük tutumları, iş doyumları ve yaşam doyumlarının düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu ülkemize son 12 yıldır Suriye'den gelen, "göçmen çocuklar" olarak nitelendirilen çocukların ve ailelerinin yoğun olarak yaşadığı 5 ilde (İstanbul, Hatay, Kilis, Gaziantep, Adana) görev yapmakta olan temel eğitim kademesinde sınıfında göçmen çocuklar bulunan 250 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları "Kişisel Bilgi Formu", "Öğretmenlerin Çokkültürlülük Tutum Ölçeği", "İş Doyumu Ölçeği" ve "Yaşam Doyumu Ölçeği" dir. Araştırmanın yapıldığı dönemdeki Covid 19 Pandemisi ve çalışmanın evrenini oluşturan illere ulaşımın güç olması sebebiyle araştırma çervrimiçi olarak yürütülmüştür. Çalışma kapsamındaki okulların idaresiyle telefon görüşmeleri yapılarak veri toplama araçlarının öğretmenlere ulaştırılması sağlanmıştır. Öğretmenlerin çevrimiçi olarak doldurdukları ölçekler analiz edildiğinde çıkan bulgular şöyledir: Göçmen çocuklarla çalışan öğretmenlerin çokkültürlülük tutumları, iş doyumları ve yaşam doyum puanları oldukça yüksek düzeylerdedir. Öğretmenlerin çokkültürlülük tutum puanları ile iş doyumu ve yaşam doyumu ölçekleri puanları arasındaki ilişkiye bakıldığında ise düşük düzeyde de olsa, anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler olduğu saptanmıştır. Ayrıca, öğretmenle ilgili değişkenlerin (sınıftaki toplam öğrenci sayısı, sınıftaki göçmen öğrenci sayısı, yaş ve öğretmenlik deneyimi yılı) iş doyumu, çok kültürlü eğitime yönelik tutumlar ve yaşam doyumu üzerindeki etkilerini incelemek için bir dizi tek faktörlü ANOVA testi uygulanmıştır. Anlamlı varyans analizi sonuçları veren tüm değişkenler için Tukey HSD testi kullanılarak post hoc analizler yapılmıştır. The aim of this study is to examine the levels of multiculturalism attitudes, job satisfaction and life satisfaction of teachers working with immigrant children. The study group of the research consists of 250 teachers with migrant children in their classes at the primary education level who have been working in 5 provinces (Istanbul, Hatay, Kilis, Gaziantep, Adana) where children who are described as "immigrant children'' and their families live intensively, coming to our country from Syria for the last 12 years. The data collection tools of the research are "Personal Information Form", "Teachers' Attitudes Toward Multicultural Education Scale", "Job Satisfaction Scale" and "Life Satisfaction Scale". The research was carried out online due to the Covid 19 Pandemic at the time of the research and the difficulty of reaching the provinces that constitute the population of the study. By making phone calls with the administration of the schools within the scope of the study, data collection tools were delivered to the teachers. When the scales filled in online by the teachers are analyzed, the findings are as follows: Multicultural attitudes, job satisfaction and life satisfaction scores of teachers working with immigrant children are at quite high levels. When the relationships between teachers' multiculturalism attitude scores and their scores on job satisfaction and life satisfaction scales were examined, it was found that there were significant and positive relationships, albeit at a low level. In addition, a series of one-factor ANOVA tests were conducted to examine the influences of teacher related variables (the total number of the students in the class, the number of immigrant students in the class, age and the years of teaching experience) on job satisfaction, attitudes towards multicultural education and life satisfaction. Post hoc analyses using the Tukey HSD test were performed for all variables that yielded significant analyses of variance results.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rhui4vKv5x6ycmRU5c65enewMsXKBPbsBU56Baqm-7AThttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5069