Çocukların sosyal duygusal öğrenme becerilerine ilişkin öğretmen algısı ölçeğinin geliştirilmesi
Abstract
Bu çalışmada Çocukların Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine İlişkin Öğretmen Algısı Ölçeğinin, Öğrencilerin Sosyal Duygusal Öğrenmelerine İlişkin Öğretmen Algısı Anketine (Teacher Perception of Students' Social-Emotional Learning) dayandırılarak geliştirilmesi amaçlanmıştır. İki aşamalı olarak gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinin dört merkez ilçesinde eğitime devam eden toplamda 391 okul öncesi dönem çocuğu ve 133 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada Çocukların Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine İlişkin Öğretmen Algısı Ölçeğinin yanı sıra, Çocuk ve Öğretmen Bilgi Formu, Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu, Öğretmenler için Çocukların Duygusal Zekasını Değerlendirme Ölçeği ve Çocuk Prososyallik Ölçeği Öğretmen Formu ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında; Çocukların Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine İlişkin Öğretmen Algısı Ölçeğinin geliştirilmesi için ölçeğin güvenirliği Cronbach's alpha iç tutarlılık katsayısı ve iki yarı güvenirliğiyle, yapı geçerliliği Açımlayıcı Faktör Analiziyle test edilmiştir. İkinci aşamada; ölçeğin güvenirliği için Cronbach's alpha iç tutarlılık katsayısı ve iki yarı güvenirliği, yapı geçerliliğinin doğrulanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi, eş zamanlı geçerliliği için ölçeğin ölçtüğü yapının benzer psikometrik yapılarla ilişkisi, ayırt edici geçerliliği için bağımsız değişkenlerle ilişkisi test edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; 10 maddelik tek faktörden oluşan Çocukların Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine İlişkin Öğretmen Algısı Ölçeği okul öncesi dönem çocuklarının sosyal duygusal öğrenme becerilerini değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır. In this study, it is aimed to develop Teacher Perception of Children's Social Emotional Learning Skills Scale based on the Teacher Perception of Students' Social Emotional Learning Survey. The sample of the study, which was carried out in two stages, consists of a total of 391 preschool children and 133 preschool teachers who continue their education in the four central districts of Sakarya in the 2022-2023 academic year. In the study, in addition to Teacher Perception of Children's Social Emotional Learning Scale, Child and Teacher Information Form, Child Prosocialness Scale Teacher Form, Teacher Rating Scale of Emotional Intelligence and Preschool Social Behavior Scale - Teacher Form were used as measurement tools. In the first stage of the study; in order to develop Teacher Perception of Children's Social Emotional Learning Skills Scale, reliability of the scale was tested with Cronbach's alpha internal consistency coefficient and split-half reliability, and its construct validity was tested with Exploratory Factor Analysis. In the second stage; Cronbach's alpha internal consistency coefficient and split-half reliability were tested for the reliability of the scale, Confirmatory Factor Analysis was tested for the confirmation of the construct validity, the relationship between the structure measured by the scale with similar psychometric structures was tested for concurrent validity, and the relationship with independent variables was tested for discriminant validity. According to the results obtained; Teacher Perception of Children's Social Emotional Learning Skills Scale, consisting of a single factor of 10 items, is a valid and reliable measurement tool that can be used to evaluate the social emotional learning skills of preschool children.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rp0Z3hjfClNnKl-QzGybeoeJXkO3BUGjdcJRZSYLFfdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5068