Konstrüktivizm'in günümüz seramik sanatına yansımaları
Abstract
Konstrüktivizm 1910'lu yıllarda Rusya'da ortaya çıkmış sanat akımıdır. İsmine ilk defa 1921 yılında Tatlin önderliğinde Obmoklu genç sanatçıların sergi bildirisinde yer verilmiştir. Ekim Devrimi sonrası Konstrüktivistler; sanatın toplum yararına kullanılması gerektiğini düşünenler ve yalnızca estetik kurallar etrafında durulması gerektiğini savunanlar olarak iki farklı grupta toplanmışlardır. Hükümetin değişmesi ile birlikte sanat dili de değişen Rusya'da, Avrupa'ya ve A.B.D'ye kaçmak zorunda kalan konstürktivist sanatçılar akımın etkilerini de buralara taşımışlardır. Yaşanan gelişmelerin ardından plastik sanatların birçok alanında olduğu gibi seramik alanında da konstrüktivizmin etkileri hissedilmeye başlamıştır. Seramik ile konstrüktivizm arasındaki ilişki, ilk olarak Rusya'da kurulan 'Ulusal Devlet Porselen Fabrikası' ile devlet propagandası için porselen tabaklarda ve fincan takımlarında, bir propaganda dili olarak görülmüştür. Konstrüktif yapıdaki, süslemeci tavırdan uzak, geometrik biçimleriyle dikkati çeken, soyut formlar çağdaş seramik sanatçılarının eserlerine esin kaynağı olmaya günümüzde de devam etmektedir. "Konstrüktivizm'in Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları" başlıklı bu çalışma kapsamında seramik malzemenin olanaklarından faydalanılarak, Konstrüktivizm estetik anlayışının ön planda tutulduğu panolar çalışılmış, tarihte önemli bir yeri olan bu akımın tanıtılması ve literatüre yeni örneklerin eklenmesi amaçlanmıştır. Constructivism is an art movement that emerged in Russia in the 1910s. His name was first included in the exhibition declaration of young artists from Obmok in 1921 under the leadership of Tatlin. Constructivists after the October Revolution; Those who think that art should be used for the benefit of society and those who argue that only aesthetic rules should be focused are gathered in two different groups. Constructivist artists who had to flee to Europe and the USA in Russia, whose art language changed with the change of government, also carried the effects of the movement here. After the developments, the effects of constructivism began to be felt in the field of ceramics, as in many areas of plastic arts. The relationship between ceramics and constructivism was first seen as a propaganda language in porcelain plates and cup sets for state propaganda with the "National State Porcelain Factory" established in Russia. Abstract forms in a constructive structure, away from an ornamental attitude and attracting attention with their geometric shapes, continue to be a source of inspiration for the works of contemporary ceramic artists. Within the scope of this study titled "The Reflections of Constructivism on Contemporary Ceramic Art", the panels in which the aesthetic understanding of Constructivism is kept at the forefront were studied by making use of the possibilities of ceramic material, and it was aimed to introduce this movement, which has an important place in history, and to add new examples to the literature.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR-_0Swjk1Tz8wKRghrWTAl4LyVmpSnpWQUtN4NK8c7Wqhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4998