Kontrbas eğitimi için çokseslendirilmiş türküler üzerine eğitimci ve besteci görüşleri
Abstract
Kontrbas sanat dalı ülkemizdeki profesyonel müzik eğitiminde oldukça yaygındır. Solist yetiştirme yanında; orkestra ve oda müziği sanatçılığı ve akademisyen olabilme yolunda oldukça zorlu bir eğitim sürecinden geçen öğrencilerin ve bu eğitimi veren eğitimcilerin yaşadığı en büyük problemlerden biri geleneksel Türk müziğinin ritmik ve melodik özelliklerine uygun eğitim öğretim dağarcığına sahip olamamalarıdır. Bu sorunun, güzel sanatlar liseleri kontrbas eğitiminde daha da belirginleştiği görülür. Örneğin keman eğitiminde sayısız makamsal eser ders kitaplarında yer alırken kontrbas eğitimi ders kitabında ise sadece bir makamsal eser yer almaktadır. Bu çalışma; güzel sanatlar liselerinde yürütülmekte olan kontrbas dersi için önemli olduğu düşünülen bir sorunu gündeme taşımak, ilgililerle paylaşmak, eğitim ve öğretimde birliği desteklemesi öngörülen çözüm önerilerinin geliştirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda güzel sanatlar liseleri batı müziği çalgılarının eğitiminde aktarılmış makamsal diziler ve bu dizilerdeki eserlerin analizi yapılmış, kontrbas sanat dalı için keman, viyola ve çello çalgılarında eğitim dağarcığı olarak kullanılan makamlarda eser örnekleri üretilmiş, yeni ve özgün eserlerin kontrbas eğitiminde kullanılabilirliği üzerine eğitimci ve besteci görüşleri betimlenmiş, elde edilen veriler nitel tekniklere göre çözümlenmiştir. Kontrbas eğitiminde Türk müziğinin ritmik ve melodik unsurlarının kullanılması gerektiği düşüncesinden hareketle başlatılan, nitel, betimsel ve tarama modelini esas alan çalışmanın, özgün ve alana katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. The contrabass art branch is quite common in professional music education in our country. In addition to bringing up soloists, one of the biggest problems experienced by students and educators who go through a very difficult education process to become an orchestra and chamber music artist and academician is that they do not have the education and training repertoire suitable for the rhythmic and melodic features of traditional Turkish music. It is seen that this problem becomes more evident in the contrabass education of Fine Arts High Schools. For example, while countless maqam works are included in the textbooks in violin education, there is only one maqam work in the contrabass education textbook. This study has been prepared in order to raise a problem that is thought to be important for the contrabass course in fine arts high schools, to share it with the interested parties, and to develop solution proposals that are expected to support coherence in education and training. For this purpose, the maqamal scales transferred for the education of western music instruments in fine arts high schools and the works in these scales were analyzed, examples of works were produced in the maqams used as an education repertoire for the contrabass art branch, educator and composer views on the usability of new and original works in double bass education were described, and the data obtained were analyzed according to qualitative techniques. It is thought that the study, which is based on the idea that the rhythmic and melodic elements of Turkish music should be used in contrabass education, and which is based on a qualitative, descriptive and scanning model, will be original and contribute to the field.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTDmN--sE_2DLjm4y7ovT8PPSIgnJH7-MXQW3yZumkTEvhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4957