Çocuk korolarında kamış fonasyon (Vocal straw-straw fonatıon) çalışmalarının çocuk seslerine olan etkilerinin akustik analiz ve algısal açıdan incelenmesi
Abstract
Çocuk koroları, müzik eğitiminin yaygın bir şekilde verilmesine olanak sağlayan oluşumlardır. Çocuklarla yapılan koro çalışmalarında ses eğitimi gibi oldukça özel bir beceri ve çalışma alanı da yer almakta, bu alana yönelik çalışmalarla çocukların sesleri bütün bir yaşamlarını etkileyecek şekilde verilebilmektedir. Bu nedenle verilecek ses eğitimi ustaca ve günlük yaşamlarında seslerini en iyi şekilde kullanabilmelerine olanak verecek şekilde düzenlenmelidir. Vokal kamış yöntemi son yıllarda özellikle ses kaslarında oluşan basıncı dengelemeye, ses kaslarını rahatlatarak kullanmaya ve aynı zamanda sesi odaklamaya yarayan bir araç olarak ses eğitiminde başvurulan ve yararlı olduğu yönünde görüşler ortaya konulan bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Kamışın boyutları ve ne şekilde kullanılacağı üzerine yapılmış çalışmalar az sayıda olmakla birlikte, benzer bir yöntem olan lax vox ses terapi uygulamaları gibi çalışmaların ses kaslarını etkin şekilde kullanmaya ve terapötik yollarla sesi geliştirmeye katkıda bulunduğuna yönelik çalışmalar bulunmaktadır. Bu araştırma, uygulamalı bir çalışmadır. Araştırmada çocuk korolarında kamış fonasyon alıştırmalarının yapılması sonrası Praat adlı bir program ile akustik ölçümler gerçekleştirilmiş olup, çocuk korosundaki öğrenciler ve koro eğitimcilerinin algılarını tespit etmek üzere yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Böylece hem bilgisayar ortamında yapılan ölçümlerle hem de çocuk korosu üyeleri ve eğitimcilerinde bıraktığı algıların tespiti ile algısal yönünün tespiti amaçlamıştır. Bu uygulamalar doğrultusunda araştırmanın nicel ve nitel yöntemleri birlikte ele alan karma araştırma yöntemlerine göre yürütüldüğü söylenebilir. Araştırmaya sadece gönüllü ve ebeveynleri tarafından katılmasında sakınca görülmeyen öğrenciler dahil edilmiş, ses kayıtları üzerinden çalışma yürütülmüş, hiçbir fiziki müdahalede bulunulmamıştır. Children's choirs are formations that allow widespread musical education. Choir studies with children also include a very special skill and field of study, such as vocal training, and with studies in this field, children's voices can be given in a way that affects their whole lives. For this reason, the vocal training to be given should be organized skillfully and in a way that allows them to use their voices in the best way in their daily lives. In recent years, the vocal reed method has emerged as a method that has been used in vocal training as a tool that helps to balance the pressure in the vocal muscles, to use it by relaxing the vocal muscles, and to focus the voice at the same time, and as a method that is useful. Although there are few studies on the size of the reed and how to use it, there are studies that contribute to the effective use of the vocal muscles and to improve the voice through therapeutic ways, such as lax vox voice therapy applications, which is a similar method. This research is an applied study. In the research, acoustic measurements were carried out with a program called Praat after the reed phonation exercises were performed in children's choirs, and semi-structured interviews were conducted to determine the perceptions of the students and choir educators in the children's choir. Thus, it was aimed to determine the perceptual aspect of the perceptions left by the children's choir members and educators, both with the measurements made in the computer environment. In line with these practices, it can be said that the research is carried out according to mixed research methods that deal with quantitative and qualitative methods together. Only the volunteers and the students whose parents had no objection to participating in the study were included in the study, the study was conducted on audio recordings, and no physical intervention was made.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShvOtZpu714w95GcNzVZFr6cJSRpP-MkEhx-qLR516u-Xhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4955