Geri dönüşümde kâğıt atıkların enstrüman yapımında değerlendirilmesi: Karadeniz kemençesi örneği
Abstract
Müziğin gerçekleşmesini sağlayan en önemli unsurlardan biri olan çalgılar, geçmişten günümüze kadar teknolojinin de gelişmesiyle birlikte bir o kadar gelişmiş ve hatta farklı çalgı türlerinin oluşmasına ve çalgı yapım alanında farklı yapım tekniklerinin gelişmesine olanak sunmuştur. İklim krizinin de etkisiyle yaşam olanakların azalması, insanoğlunu yeni arayışlar içine sokmaktadır. Bu durum birçok alan gibi çalgı yapımına da yansımakta ve özellikle çalgı aleti yapımı için ses kalitesi yüksek ağaçların giderek azalması ve bu durumda da standart ses kalitesine ulaşamama gibi sorunlar giderek artmakta, çevre duyarlılığının da etkisiyle, atık malzemelerin geri dönüştürülmesi konusunda çalışmalar yaygınlaşmaktadır. Birçok alanda görülen bu çalışmalar çalgı yapım alanında da yankı bulmuş ve bazı denemeler yapılmaya çalışılmıştır. Fiber karbon, bakalit vb. malzemelerden birçok enstrüman elde edilmiş ve ağaç tüketiminin en aza indirgenmesinin amaçladığı çalışmalar bulunmaktadır. Ancak geri dönüştürülen malzeme ile çalgı yapım çalışmalarına rastlanamamıştır. Atık malzemelerin daha iyi nedenlerle kullanılmak üzere geri dönüştürülmesi fikrini taşıyan ileri dönüşüm kavramı, atık kâğıtların enstrüman yapımı için dönüştürülmesini de yansıtmaktadır. Bu çalışmada evimizde, işyerimizde ya da sokakta kullanıp çöpe attığımız kâğıtların tekrar geri dönüştürülerek bir enstrümana çevrilebilmesi amaçlanmaktadır. Enstrüman yapımında yenilikçi bir anlayışla, ahşap malzemeleri kullanmanın yanı sıra, ağacın kâğıda dönüştürülmüş ve kullanılmış halini tekrar geri dönüştürerek, çalınabilir bir enstrümana çevirmek ve daha iyi bir amaç olan ileri dönüşüm (upcycling) için geri dönüşümü kullanarak, enstrüman yapımında farklılık yaratmak hedeflenmiştir. Instruments, which are one of the most important elements that ensure the realization of music, have developed as much as the developments from the past to the present, and even offered opportunities in different playing styles and parts of different production techniques in the field of instrument making. The prolongation of the stay of the climate crisis also puts human beings in new quests. This situation is reflected in the production of playing, like many other fields, and problems such as the gradual disappearance of trees with high sound quality especially for the making of playing instruments, and in this case, not reaching the standard sound quality, are increasing, and environmental protection is also local and the recycling of waste materials. This operation, which is seen in many areas, has been tried to preserve the reflections and to make some trials in the field of instrument making. Fiber carbon, bakelite etc. Many devices operated are obtained and run where the tree usage is aimed to be minimized. However, no musical instruments were found using recycled materials. The concept of forward recycling, which carries containers for recycling to be used for better use of waste resources, also reflects the recycling of paper waste device. It is aimed that the paper that we use and throw away in our homes, workplaces or on the street can be recycled and turned into a device. With an understanding of prolonging the life of the instrument, besides using wood materials, it is aimed to change the wood to paper and recycle its use case, to turn it into a playable instrument and to make it permanent by using reverse operation for a better purpose of upcycling (upcycling).
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTPreMjPVuBKtrdce1dJ1SZ4CTowr0W7woWHW56v3eJ5ghttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4952