TIMSS 2019 uygulamasında Türkiye örneklemindeki öğrencilerin fen ve matematik başarılarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, TIMSS 2019 uygulamasında Türkiye örneklemindeki öğrencilerin fen ve matematik başarılarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu amaçla çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında Çanakkale ilindeki bir resmi ortaokulda görev yapan 27 öğretmen katılmıştır. Veriler açık uçlu sorular aracılığıyla birebir görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlere araştırmacının geliştirdiği ve 4 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Görüşmeci tarafından görüşme esnasında öğretmenlerin cevapları öğretmenlerin izni doğrultusunda ses kayıt cihazıyla veya yazılı olarak not edilmiştir. Öğretmenlerin isimleri Ö1, Ö2, … şeklinde kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan nitel veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Bulgular incelendiğinde görüşmeye katılan öğretmenler tarafından Türkiye'nin katıldığı uluslararası sınavlar arasında en çok bilinen sınavın "TIMSS" olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin uluslararası sınavları "başarıyı, üst bilişsel becerileri ölçen, genellikle fen ve matematik konularını içeren, eğitim durumlarını değerlendiren sınavlar" olarak gördükleri gözlemlenmiştir. TIMSS'in anlam olarak öğretmenlerde en çok çağrıştırdığı anlam "uluslararası fen ve matematik sınavı" olması olmuştur. Öğretmenlerin yarıdan çoğu TIMSS 2019 uygulamasında Türkiye sonucunun "önceki yıllardan daha başarılı" olduğu görüşündedirler. Ayrıca 2019 TIMSS uygulamasında Türkiye örneklemindeki başarı artışında öğrencilerin "motivasyon artışı", ailelerin "eğitime verdikleri önemdeki artış", okulların "fiziksel şartlarındaki iyileşme", öğretmenlerin "kendilerini geliştirmeleri", matematik ve fen öğretim programında "yoruma dayalı sorulara verilen önemdeki artış" cevaplarının öğretmenler tarafından en fazla dile getirilen ifadeler olduğu görülmüştür. Uluslararası sınavlardaki başarı artışını sağlamak için öğretmenlerin öğrencilerin "bireysel özelliklerinin iyi bilinmesi, öğrenmede aktif olmaları", ailelerin "bilinçlenmesi", okulların "fiziksel şartlarının iyileştirilmesi", öğretmenlerin "kendilerini geliştirmeleri", matematik ve fen öğretim programının "gereksiz bilgi barındırmaması ve uluslararası sınavlara yer vermesi" gibi ifadelerde bulundukları da saptanmıştır. The aim of this study is to evaluate the science and mathematics achievements of the students in the Turkish sample in the TIMSS 2019 application according to the opinions of the teachers. For this purpose, qualitative research method was used in the study. 27 teachers are working in an official secondary school in Çanakkale in the 2022-2023 academic year participated in the study. Datas were collected using one-on-one interview method through open-ended questions. A semi-structured interview form consisting of 4 questions developed by the researcher was applied to the teachers. During the interview, the answers of the teachers were recorded by the interviewer with a voice recorder or in writing, with the permission of the teachers. The names of the teachers were used as Ö1, Ö2, … . The qualitative data obtained in the research were analyzed with the descriptive analysis technique. When the findings were examined, it was seen that the most known exam among the international exams Turkey participated in by the teachers participating in the interview was "TIMSS". It has been observed that teachers see international exams as "exams that measure success, metacognitive skills, generally include science and mathematics, and evaluate educational status". The meaning that TIMSS most evokes in teachers is that it is an "international science and mathematics exam". More than half of the teachers are of the opinion that the Turkish result in the TIMSS 2019 application is "more successful than in previous years". In addition, in the 2019 TIMSS application in the Turkish sample, the answers to the "increase in motivation" of students, "increase in the importance given to education" by families, "improvement in physical conditions" of schools, "improvement of themselves" in the mathematics and science curriculum, and "increase in the importance given to interpretation-based questions" in the mathematics and science curriculum were determined by teachers. It was found that the most frequently mentioned expressions by In order to increase the success in international exams, teachers should "know their individual characteristics well, be active in learning", "awareness" of families, "improvement of physical conditions" of schools, "self-development" of teachers, that the mathematics and science curriculum does not contain unnecessary information and that there is no place for international exams. It was also found that they made statements such as "give".
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUfROh2-WDpeT5kMtZsrq55huUqdCMKk2d61f76jeVQ7Thttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4935