Yıkıcı doğa olayları konusuyla ilişkilendirilmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı, yıkıcı doğa olayları konusuyla ilişkilendirilmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine etkisini incelemektir. Araştırmada yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya grubu deney ve kontrol grubu olarak belirlenen iki sınıftan toplam 57 5. sınıfı öğrencisi katılmıştır. Kontrol grubunda yıkıcı doğa olayları konusunda fen bilimleri öğretim programındaki mevcut öğretim yöntemi ile süreç yürütülürken, deney grubunda yıkıcı doğa olayları ile ilişkilendirilmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinlikleri uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak 'Yıkıcı Doğa Olayları Başarı Testi' ve 'Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Formu-E (VNOS-E)' kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ilişkisiz (bağımız) örneklem t-testi ve ANOVA, nitel verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulama öncesi başarı testi uygulanmış olup yapılan analiz sonucunda iki grubunda benzer başarı düzeylerine sahip olduğu belirlenmiştir. Uygulama sonrası yapılan son test değerleri incelendiğinde kontrol grubu ve deney grubunun başarı ortalamasında artış olduğu ancak, deney grubunun ortalamasındaki artışın daha fazla olduğu görülmüştür. Yıkıcı doğa olayları ile ilişkilendirilmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinliklerinin akademik başarıya olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşleri uygulama öncesi her iki grubunda çoğunluk olarak naif görüş hakimken, uygulama sonrası deney grubundaki naif görüşe sahip olanların sayılarında azalma meydana geldiği, naif görüşlerin kabul edilebilir ve bilgili görüş olarak değiştiği belirlenmiştir. In this research, it is aimed to examine the effects of explicit reflective approach activities related to destructive natural events on students' achievement and nature of science views. Quasi-Experimental research design was used in the research. A total of 57 5th grade students from two classes, whose groups were determined as the experimental and control groups, participated in the research. While the process foreseen in the science curriculum on destructive natural events was carried out in the control group, explicit reflective approach activities associated with destructive natural events were applied in the experimental group. 'Destructive Natural Events Achievement Test' and 'Views About the Nature of Science Form-E (VNOS-E)' were used as data collection tools. The t-test and ANOVA was used in the analysis of quantitative data, descriptive analysis was used in the analysis of qualitative data. An achievement test was applied to the experimental and control groups before the implementation, and as a result of the analysis, it was determined that the two groups had similar achievement levels. When the post-test values after the implementation were examined, it was seen that there was an increase in the average of the control group and the experimental group achievement, but the increase in the average of the experimental group achievement was higher. It has been concluded that explicit reflective approach activities associated with destructive natural events have a positive effect on students' achievement. While the views of the students about the nature of science were mostly naive in both groups before the implementation, it was determined that the number of those with naive views in the experimental group decreased after the implementation and naive views changed into has merit and informed views.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShmj2Ge73yCfQEAIf82rLkrq-dS3foD0vVyWXI94tQMlbhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4928