dc.contributor.advisor | Doğan, Fatih | |
dc.contributor.author | Taş, Şeyma Cangöl | |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T20:01:05Z | |
dc.date.available | 2023-12-11T20:01:05Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShvnDP6JmV5UzMl93x7rdS2Tj9GHVAxd8M_ziBaaAeVBc | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/4927 | |
dc.description.abstract | Günümüzde teknoloji önemli bir yere sahip olmakla beraber sürekli değişim göstermekte ve buradan hareketle eğitimdeki önemi de artış göstermektedir. Bu sayede gelecek nesiller teknolojiyi bilen tanıyan ve aynı zamanda hayat boyu kullanan bireyler olarak yetişecektir. Teknolojik araçlar sayesinde eğitim ve öğretim sürecinde bilginin daha kolay ve somut halde aktarımı öğrencilerde anlamlı ve kalıcı öğrenmeler sağlamaktadır. Bu yüzden öğretmen adaylarının teknolojik bir araç olan WhatsApp kullanımlarına ilişkin görüşleri oldukça önem kazanmıştır. Dolaysıyla bu araştırmada öğretmen adaylarının eğitim amaçlı WhatsApp kullanımlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Buna göre çalışmada Eğitsel Amaçlı WhatsApp Kullanım Ölçeği (EWKÖ) geliştirilmiştir. Bununla birlikte geliştirilen ölçek, örneklem grubunun çeşitli sosyodemografik özelliklerini analiz etmek ve değerlendirmek içinde kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 Bahar Yarıyılı ve 2019-2020 Güz Yarıyılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmuştur. Örneklem grubu ise Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ve Temel Eğitim Bölümün'de okuyan öğretmen adaylarından seçilmiştir. EWKÖ'nün kapsam geçerliliği uzman görüşü ile yapı geçerliliği ise açımlayıcı faktör analiz ve yapısal eşitlik modellemesi (YEM) ile sağlanmıştır. Kapsam geçerliliği için 64 maddelik taslak EWKÖ 14 kişilik alanında uzman bir grubunun görüşüne sunulmuştur. Görüşler neticesinde kapsam geçerliliği sağlanmış 58 maddelik EWKÖ elde edilmiştir. Yapı geçerliliği çalışmalarında açımlayıcı faktör analizi EWKÖ'nün 4 altboyuttan ve 30 maddeden oluştuğunu göstermiştir. Faktörler teknoloji adaptasyon modeline uygun olarak isimlendirilmiştir. EWKÖ'nün Cronbach alpha katsayısı 0,91 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda tespit edilen dört faktörlü yapı ile veri uyumun düzeyi AMOS 24.0 programı ile belirlenmiştir. Veri-model uyumu hesaplamalarında birinci seviye doğrulayıcı analiz ve yapısal eşitlik modelleri kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi sonucunda 20 maddelik EWKÖ için veri-model uyum indeksleri GFI, CFI, AGFI, RMSEA, SRMR, NFI ve RFI değerleri sırasıyla .95, .95 , .87, .052, .064, .91 ve .90 olarak ölçülmüştür. Ayrıca yapısal eşitlik modellemesi kullanıcı tutumu, algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan kullanışlılık gibi motivasyonel değişkenlerin bilişsel değişken olan davranışsal niyet üzerinde etkilerinin olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak araştırma neticesinde geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış üretken 20 madde elde edilmiştir. Ayrıca EWKÖ dan elde edilen verilerin sosyodemografik özelliklerden bölüm, anabilim dalı, sınıf, yaşam yeri ve WhatApp kullanım durumu gibi değişkenlere göre farklılaştığı, cinsiyet, WhatsApp kullanım sıklığı değişkenlerine göre de farklılaşmadığı belirlenmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | Today, technology has an important place. It is constantly changing, so its importance in education is also increasing. In this way, future generations will grow up as individuals who know technology and also use it for life. Thanks to technological tools, the transfer of information in an easier and concrete way in the education and training process provides meaningful and permanent learning for students. Therefore, the opinions of teacher canditedes on the use of WhatsApp, a technological tool, have gained importance. In this study, it was aimed to evaluate the opinions of teacher candidates on the examination of educational WhatsApp usage according to the technology acceptance model. Accordingly, the Educational Use of WhatsApp Scale (EUWS) was developed in the study. In addition, the developed scale was used to analyze and evaluate various sociodemographic characteristics of the sample group. The universe of the research consisted of teacher candidates studying at Faculty of Education, Çanakkale Onsekiz Mart University in the 2018-2019 Spring Semester and 2019-2020 Fall Semester. The sample group was selected from the teacher candidates studying in the department of mathematics and science education and basic education. The content validity of the EUWS was provided by expert opinion, and the construct validity was provided by explanatory factor analysis and structural equation modeling (SEM). For content validity, the 64-item draft EUWS was submitted to a group of 14 experts. As a result of the opinions, the content validity of the 58-item EUWS was obtained. Explanatory factor analysis in construct validity studies showed that EUWS consisted of 4 sub-dimensions and 30 items. The factors are named according to the technology adaptation model. The Cronbach's alpha coefficient of the EUWS was calculated as 0.91. The level of data agreement with the four-factor structure determined as a result of the explanatory factor analysis was determined by the AMOS 24.0 program. First level confirmatory analysis and structural equation models were used in data-model fit calculations. As a result of structural equation modeling, the data-model fit indices GFI, CFI, AGFI, RMSEA, SRMR, NFI and RFI values for the 20-item EUWS were measured as .95, .95 , .87, .052, .064, .91 and .90, respectively. In addition, structural equation modeling showed that motivational variables such as user attitude, perceived ease of use and perceived usefulness have effects on behavioral intention, which is a cognitive variable. As a result, as a result of the research, 20 productive items with validity and reliability were obtained. In addition, it was determined that the data obtained from the EWKÖ differed according to sociodemographic characteristics such as department, department, class, place of residence and WhatsApp usage status, and did not differ according to the variables such as gender, mother and father education level, frequency of WhatsApp use. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilim ve Teknoloji | en_US |
dc.subject | Science and Technology | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının eğitim amaçlı whatsapp kullanımlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Developing and implementing a measurement tool related to youtube use with learning purposes for middle school students | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | ÇOMÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 123 | en_US |
dc.institutionauthor | Taş, Şeyma Cangöl | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 821524 | en_US |