Öğretmen adaylarının fen öğrenme becerileri ile öğrenen özerklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının fen öğrenme becerileri ile öğrenen özerklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin bir alt yöntemi olan ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 akademik yılı içerisinde Marmara bölgesinin güneyinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 98 okul öncesi öğretmenliği, 78 sınıf öğretmenliği ve 165 fen bilgisi öğretmenliği öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu", "Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği" ve "Öğrenen Özerkliği Ölçeği" kullanılmıştır. Kişisel bilgi formundaki değişkenler ile ölçekler arasındaki farklılığı ortaya koyabilmek için bağımsız gruplarda t-testi analizi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Fen öğrenme becerisi ölçeği ve alt boyutları ile öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutları arasındaki ilişki için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının fen öğrenme becerisi ve alt boyutlarının ortalama puanları ile demografik değişkenlerden cinsiyet, branş ve sınıf düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir. Ayrıca öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutlarının ortalama puanları ile cinsiyet, bilimsel araştırmaya katılım durumu, branş ve sınıf düzeyi arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının fen öğrenme becerisi ölçeği ve alt boyutlarına ait puanlar ile öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutlarına ait puanlar arasında ise negatif yönlü bir anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. In this study, the relationship between pre-service teachers' science learning skills and learner autonomy has been examined. The relational survey model, which is a sub-method of the survey model, one of the quantitative research methods was used. The study group of the research consisted of 98 pre-service preschool teachers, 78 pre-service classroom teachers and 165 pre-service science teachers studying at the faculty of education of a state university located in the south of the Marmara region in the 2021-2022 academic year. "Personal Information Form", "Competence Scale for Learning Science" and "Learner Autonomy Scale" were used as data collection tools. In order to reveal the differences between the variables in the personal information form and the scales, independent groups t-test analysis and one-way analysis of variance were used. Pearson correlation analysis was used for the relationship between competence scale for learning science and its sub-dimensions and learner autonomy scale and its sub-dimensions. According to the results, a statistically significant difference was concluded that in the mean scores of the pre-service teachers' science learning skills and sub-dimensions between the demographic variables such as gender, branch, and grade level. In addition, it was observed that there was a significant difference in mean scores of the learner autonomy scale and its sub-dimensions between gender, participation in scientific research, branch, and grade level. There was a negative significant relationship the scores of the pre-service teachers' science learning skill scale and its sub-dimensions between the scores of the learner autonomy scale and its sub-dimensions.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShhhCoV9IcINlvBlgSy65sOr0fdKSASXsrkR5XQHxTbrBhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4925