Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile bilimsel araştırma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırma fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algısı ile bilimsel araştırma öz yeterliğini çeşitli değişkenlere göre incelemeyi, aralarındaki ilişkiyi belirlemeyi ve öğretmenlerin bu beceriler ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma karma yöntem desenlerinden açıklayıcı sıralı karma desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye genelinde resmi devlet veya özel okullarda görev yapmakta olan fen bilimleri öğretmenleridir. Araştırmanın nicel çalışma grubu 335; nitel çalışma grubu 18 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel verileri "Kişisel Bilgi Formu", "21. Yüzyıl Becerileri Öz yeterlilik Algısı Ölçeği" ve "Bilimsel Araştırma Öz Yeterlilik Ölçeği" ile toplanmıştır. Nitel veriler "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız örneklem t-testi ve Pearson momentler korelasyon analizi kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının "çok yüksek", bilimsel araştırma öz yeterliğinin ise "yüksek" düzeyde olduğu tespit edilmiştir. 21. yy becerileri öz yeterliği ve bilimsel araştırma öz yeterliğinin yaş ve kıdem yılına göre anlamlı olarak farklılaşmazken; cinsiyet, öğrenim durumu, araştırma deneyimi, bilimsel yayın takibi, günlük okuma ve internet kullanım süresi, bilimsel çalışmalara katılmaya gönüllülük, akademik kariyer isteği ve öğrencilerini bilimsel yarışmalara hazırlama değişkenlerine göre anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. 21. yüzyıl becerileri öz yeterliği ile bilimsel araştırma öz yeterliği arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerinin nicel verileri destekler nitelikte olduğu tespit edilmiştir. This research aims to examine science teachers' perception of 21st century skills self-efficacy and scientific research self-efficacy according to various variables, to determine the relationship between them, and to reveal teachers' views on these skills. The research was carried out using sequential explanatory mixed design. The working group of the quantitative research were 335 and qualitative research were 18 teachers working in public and private schools throughout Turkey in the 2022-2023 academic year. While the Quantitative data of the research were collected with the "Personal Information Form", "21. Century Skills Self-Efficacy Perception Scale" and "Scientific Research Self-Efficacy Scale", the qualitative data were collected with the "Semi-Structured Interview Form". In the analysis of quantitative data, arithmetic mean, frequency, standard deviation, one-way analysis of variance (ANOVA), independent sample t-test and Pearson correlation analysis were used. Qualitative data were analyzed by content analysis. As a result of the research, it was determined that teachers' 21st century skills self-efficacy perceptions were "very high" and scientific research self-efficacy was "high". While 21st century skills and scientific research self-efficacy do not differ significantly according to age and professional seniority; it was determined that there is a significant difference according to the variables of gender, education level, research experience, following scientific publications, time spared for reading and internet, willingness to participate in scientific studies, academic career desire and preparing students for scientific competitions. A moderate positive correlation was determined between 21st century and scientific research self-efficacy. It was determined that teachers' opinions support the quantitative data.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rj9S5_ShtmY5_lAmMPm8-siibhXwFOiFw0RFiRTYUbyVhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4924