Tüketimde sadelik davranışının sosyal kimlik kuramı çerçevesinde incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bireylerin sade tüketime yönelimlerinde sosyal kimlik anlayışlarının ve sahip oldukları benlik saygısının etkisini ölçmektir. Böylece tüketimde sadeliğe yönelimin nedenlerinin yalnızca çevresel kirlilikle, küreselleşmenin getirdiği çeşitli problemlerle sınırlı olmadığı, grup dinamiği içinde araştırılması gereken ve tüketicinin sosyal çevre etkisinin bu yönelimle yakın ilişkili olduğunu ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda 270 tüketiciden literatürde elde edilen ölçekler kullanılarak oluşturulan yapılandırılmış anket formu aracılığıyla elde edilen veriler analiz edilerek hipotezler test edilmektedir. Elde edilen veriler ışığında yapılan analizler, bu çalışmada kolektif benlik saygısı düzeyi ve tüketimde sadelik arasında doğru orantı olduğunu saptamıştır. Diğer yandan sosyal uyum kaygısı artışının bireylerin içinde bulundukları sosyal çevre tarafından kabul edilme endişesi yarattığı dolayısıyla onları daha fazla tüketime yönelttiği sonucu elde edilmiştir. The aim of this research is to measure the effect of social identity understanding and self-esteem that individuals have on their simple consumption orientation. Thus, it is aimed to reveal that the reasons for the orientation towards simplicity in consumption are not limited to environmental pollution and various problems brought by globalization, but that the social environment effect of the consumer is closely related to this orientation, which should be investigated within the group dynamics. In this context, the hypotheses are tested by analyzing the data obtained through the structured questionnaire created by using the scales obtained in the literature from 270 consumers. The analyzes made in the light of the data obtained have determined that there is a direct proportionality between the level of collective self-esteem and simplicity in consumption in this study. On the other hand, it has been concluded that the increase in social cohesion anxiety creates the anxiety of being accepted by the social environment in which individuals live, and thus leads them to consume more.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxFWeJhUQTPAt2mjguWSqaMOF-oqgxeDnkENz7AmbALdyhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4872