Kadın ve erkek akademisyenlerin kadına yönelik şiddet tutumlarının karşılaştırılması
Abstract
Bu araştırma, kadın ve erkek akademisyenlerin kadına yönelik şiddet tutumlarının karşılaştırılması amacıyla tanımlayıcı tipte yapıldı. Araştırmanın evrenini Türkiye'nin batısındaki bir üniversitede çalışan 2028 kadın ve erkek akademisyen oluşturdu. Ulaşılması gereken akademisyen sayısı, G.Power-3.1.9.2 programı ile minimum 210 olarak belirlendi. Araştırma kriterlerini sağlayan gönüllü 255 erkek ve 205 kadın olmak üzere toplam 460 akademisyene ulaşıldı. Çalışmaya başlamadan önce etik kurul, kurum ve bireysel izinler alındı. Veriler Mart 2022-Ekim 2022 tarihleri arasında yüz-yüze görüşme tekniğiyle yapıldı. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan 44 adet tanımlayıcı sorular ve İSKEBE Kadına Yönelik Şiddet Tutum Ölçeği (İSKEBE Tutum Ölçeği) kullanıldı. Araştırmanın analizinde tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum) ve bağımsız iki grup ortalamaları arasındaki farkın incelenmesi için Mann Whitney U testi uygulandı. Araştırmada elde edilen veriler, IBM Statistical Package for Social Sciences for Windows (IBM SPSS) 25.0 ile bilgisayar ortamında gerçekleştirildi. Çalışmaya katılan akademisyenlerin %55,4'ünü erkekler, %44,6'sını ise kadınlar oluşturdu. Kadınların İSKEBE Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 141,34±13(min.71,max.150); erkeklerin ise 124,61±21,78 (min.34,max.150) olarak bulundu. Kadın ve erkek akademisyenlerin cinsiyetlere göre İSKEBE Tutum Ölçeği toplam puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Bu çalışmada, hem erkek hem de kadın akademisyenlerin ölçekten almış oldukları puanın 90'ın üzerinde olması iki grubun da kadına şiddete karşı olumsuz uçta olduğunu göstermektedir. Sonuçlar doğrultusunda akademisyenlere kadına şiddete yönelik tutumlarında farkındalığı arttırmak için eğitimler verilebilir. This research was conducted in a descriptive type in order to compare the attitudes of male and female academicians to violence against women. The population of the research consisted of 2028 male and female academicians working at a university in western Turkey. The number of academicians to be reached was determined as a minimum of 210 with the G. Power-3.1.9.2 program. A total of 460 academicians, 255 male and 205 female volunteers who met the research criteria, were reached. Ethics committee, institutional and individual permissions were obtained before starting the study. Data were collected between March 2022 and October 2022 using face-to-face interview technique. In collecting the data, 44 descriptive questions prepared by the researcher in line with the literature and the İSKEBE Attitude Scale for Violence Against Women (İSKEBE Attitude Scale) were used. In the analysis of the research, the Mann Whitney U test was used to examine the descriptive statistics (number, percentage, mean, standard deviation, minimum and maximum) and the difference between the means of two independent groups. The data obtained in the research were carried out in computer environment with the IBM Statistical Package for Social Sciences for Windows (IBM SPSS) 25.0. Of the academicians participating in the study, 55.4% were men and 44.6% were women. The mean score of the women's İSKEBE Attitude Scale was 141,34±13 (min.71,max.150); for men it was found as 124,61±21,78 (min.34,max.150).The difference between the total mean scores of the İSKEBE Attitude Scale of female and male academicians by gender was found to be statistically significant (p<0.05). In this study, the scores of both male and female academicians from the scale are above 90, indicating that both groups are at the negative end of violence against women. In line with the results, trainings can be given to academicians to raise awareness of their attitudes towards violence against women.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUQ_N9jGTDTRkUCTgYGhj3AnjwqVgz7k9H8miIJr87mfWhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4826