Mesleki doyumun örgütsel bağlılığa etkisi: İmam Hatip ortaokulları üzerine bir çalışma
Özet
Bu çalışma imam hatip ortaokullarındaki öğretmenlerin ve yöneticilerin "mesleki doyumlarının/iş tatminlerinin örgütsel bağlılıklarına etkisini ve mesleki doyum ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi saptamak gayesiyle 2022-2023 yıllarında Sakarya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı "imam hatip ortaokullarında" görevli %95 güven aralığına denk gelen 184 öğretmen örnekleminde gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler, izinleri alınmış olan "Minnesota Mesleki Doyum ve Örgütsel Bağlılık" ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucu olarak elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini saptamak amacıyla "IBM SPSS Statistics 26" programı aracılığıyla Kolmogorov-Smirnov normallik testleri uygulanmıştır. Ayrıca araştırmada "Skewness (çarpıklık değeri) ve Kurtosis (basıklık değeri)" bakılmıştır. Çalışmada normal dağılım olmadığı için, sosyodemografik özelliklerinin (yaş, cinsiyet, medeni durum vb.) etkilerinin tespit edilmesi maksadıyla "Kurskal-Wallis Testi, Mann Whitney-U testinden" istifade edilmiştir. Anketlerden toplanan veriler "IBM SPSS Statistics 26" programı vasıtasıyla analiz edilmiş, bu sayede öğretmenlerinin mesleki doyum ve örgütsel bağlılık düzeyleri değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde "t-testi ve ANOVA yani Tek Yönlü Varyans Analizi" kullanılmıştır. "Pearson- momentler çarpımı korelasyon katsayısı" kullanılarak mesleki doyum ve örgütsel bağlılık arasındaki münasebet belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin mesleki doyumlarının örgüt bağlılığı yordayıp yormadığını belirlemek için "regresyon analizi" yapılmıştır. Araştırma bulgularında "IBM SPSS Statistics 26" programı aracılığıyla yapılan korelasyon analizi sonucuna göre Sakarya'daki imam hatip ortaokullarında görevli öğretmenlerin mesleki doyumu ile örgütsel bağlılıkları arasında anlamlı ve pozitif yönde bir bağ/korelasyon saptanmıştır. Yapılan regresyon analizinin sonucuna göre öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin örgütsel bağlılıklarına pozitif yönde ve anlamlı şekilde etki ettiği sonucuna varılmıştır. Genel çerçeveden bakıldığında ise mesleki doyum arttıkça öğretmenlerin örgütlerine/kurumlarına bağlılıklarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. This study was conducted under the direction of Sakarya Provincial Directorate of National Education in Sakarya in the academic year of 2021/2022-2022/2023 in order to determine the effect of " job satisfaction on organizational commitment and the relationship between job satisfaction and organizational commitment of teachers and administrators in Imam Hatip Secondary Schools". It was conducted on a sample of 180 teachers working in "imam-hatip secondary schools", which corresponds to the 95% confidence interval. In the research designed in the relational screening model, the data were collected through the "Minesota job Satisfaction and Organizational Commitment" scales, for which permissions were obtained. Kolmogorov-Smirnov normality test was performed to determine whether the data had a normal distribution. In addition, Skewness (skewness value) and Kurtosis (kurtosis value) were examined in the research. Since there was no normal distribution in the study, Kurskal-Wallis Test and Mann Whitney-U test were used to determine the effects of sociodemographic characteristics (age, gender, marital status, etc.). The data obtained from the questionnaires were analyzed in the SPSS 22.0 program, thus the professional satisfaction and organizational commitment levels of the teachers were evaluated. T-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used to evaluate the data. The relationship between the two scales was determined using the Pearson moment product correlation coefficient. In addition, regression analysis was performed to determine whether teachers' professional satisfaction predicted organizational commitment. According to the results of the correlation analysis made through the SPSS program in the research findings, a significant and positive relationship was found between the professional satisfaction of teachers in Imam Hatip Secondary Schools in Sakarya and their organizational commitment. From a general perspective, it has been concluded that as professional satisfaction increases, teachers' commitment to their organizations/institutions increases.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShmFEaiMUMS8vHNo-pHbrt3gBmmn__QoCFaF9zJaTnsZehttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4763