Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırmanın amacı bağımsız anaokullarında ve anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu kapsamda mevcut araştırmanın gerçekleştirilmesi için örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık ölçeklerinden yararlanılmıştır. Bağımsız anaokullarında ve anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenler ile gerçekleştirilen ve ilişkisel tarama modelinden yararlanılan bu araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili ve ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokulu ve ilk/ortaokul bünyesinde görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; Çanakkale ili ve ilçelerinde gönüllü olarak araştırmaya katılmak isteyen 350 okul öncesi öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde uygun düşen istatistik paket programından yararlanılmıştır. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerinin normal dağılım gösterdiği saptanmıştır. Bu kapsamda; çalışmada karşılaştırmalar yapılırken bağımsız örneklem -t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Varyans analizinde anlamlı farklılıklar tespit edildiği durumlarda farklılaşmanın hangi gruplar arasında meydana geldiğinin tespit edilebilmesi için Bonferroni testinden yararlanılmıştır. Bunun yanında öğretmenlerin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Bunun yanında, öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin örgütsel sessizlik düzeylerine olan etkisinin belirlenebilmesi için regresyon analizinden yararlanılmıştır.Bağımsız anaokullarında ve anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada sonuç olarak; öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bu bulgu; öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyi yükseldikçe, örgütsel bağlılık düzeyinin azaldığını göstermektedir. Bunun yanında mevcut araştırmada öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyi arttıkça, duygusal bağlılık ve devam bağlılığı düzeylerinin azaldığı, normatif bağlılık düzeyinin ise arttığını göstermiştir. Bu kapsamda okul, Yöneticilerin, kurumları ile ilgili karar alma sürecinde öğretmenlerin katılımını teşvik etmeleri öğretmenlerin gerek örgütsel sessizlik düzeylerine gerekse de örgütsel bağlılık düzeylerine olumlu yönde katkılar sağlayacaktır. The aim of this research is to determine the relationship between organizational silence and organizational commitment levels of preschool teachers working in independent kindergartens and kindergartens. In this context, organizational silence and organizational commitment scales were used to carry out the current research. The population of this research, which was conducted with preschool teachers working in independent kindergartens and kindergartens and used the relational scanning model, consists of preschool teachers working in independent kindergartens and primary/secondary schools affiliated with the Ministry of National Education in Çanakkale province and its districts in the 2022-2023 academic year. The sample of the research is; It consists of 350 preschool teachers who want to participate in the research voluntarily in Çanakkale province and its districts. Appropriate statistical package program was used in the analysis of the data obtained within the scope of the research. It was determined that the skewness and kurtosis values of the data showed normal distribution. In this context, Independent sample -t test and one-way analysis of variance were used when making comparisons in the study. In cases where significant differences were detected in the analysis of variance, the Bonferroni test was used to determine which groups the difference occurred between. In addition, Pearson correlation analysis was used to examine the relationship between teachers' organizational silence and organizational commitment. In addition, regression analysis was used to determine the effect of teachers' organizational commitment levels on their organizational silence levels. As a result of this research, which was conducted to determine the relationship between organizational silence and organizational commitment levels of preschool teachers working in independent kindergartens and kindergartens; It was determined that there was a negative significant relationship between teachers' levels of organizational silence and their levels of organizational commitment. This finding obtained; It shows that as teachers' level of organizational silence increases, their level of organizational commitment decreases. In addition, the current study showed that as teachers' level of organizational silence increases, their emotional commitment and continuance commitment levels decrease, while their normative commitment level increases. In this context, school administrators' encouragement of teachers' participation in the decision-making process regarding their institutions will positively contribute to both teachers' levels of organizational silence and organizational commitment.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShhSG6-NTGbGr67vEZE-6dthCifFZbXTtjrDe0Dm5oL-rhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4743