Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin deprem bilgisi başarı testi değerlendirmesi: Hakkari Üniversitesi örneği
Abstract
Araştırmada, ön lisans öğrencilerinin deprem bilgi düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini Hakkari Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) bünyesindeki ön lisans programlarında eğitim gören 653 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya evrendeki öğrencilerin 417'si (%64) katılım sağlamıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için "Demografik ve Tanımlayıcı Özellikler Formu" ve "Deprem Bilgi Düzeyi Formu" kullanılmıştır. Öğrencilerin, deprem bilgi düzeylerini belirlemek için toplam deprem bilgi düzeyi ölçeği ve ölçeğin genel deprem, deprem öncesi, deprem sırası, deprem sonrası ve deprem sağlık alt boyutları puan ortalamaları ile öğrencilerin bağımsız değişkenleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Söz konusu ilişkiyi belirlemek için "Bağımsız Değişkenler T Testi" ve "Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova)" parametrik testleri kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgularda, Hakkari Üniversitesi SHMYO öğrencilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve şiddetli deprem deneyimi ile deprem bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0.05). İlk ve Acil Yardım programında olan, afet gönüllüsü olan ve deprem eğitimi almış öğrencilerin deprem bilgi düzeyleri diğer gruplardaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Deprem eğitiminin, kişinin eğitim hayatı boyunca teorik ve uygulamalı olarak uygulanması gerektiğinin yanısıra üniversitelerdeki programların müfredatlarına da etkili olacak şekilde entegre edilmesi gerekmektedir. In the research, it is aimed to measure the earthquake knowledge levels of associate degree students. The population of the research consists of 653 students studying in associate degree programs at Hakkari University SHMYO. 417 (64%) of the students in the universe participated in the research. The general survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. Two questionnaires were used to collect the research data. The first of the forms used, the "Demographic and Descriptive Characteristics Form", consists of 9 items. Another form, the "Earthquake Information Level Form", consists of 25 items. In order to determine the earthquake knowledge levels of the students, the relationship between the total earthquake knowledge level scale and the mean scores of the sub-dimensions of the scale and the independent variables of the students was examined. "Independent Variables T-Test" and "One-Way Analysis of Variance (Anova)" parametric tests were used to reveal the said relationship. In the findings, there is no significant difference between the gender, age and class level variables of Hakkari University SHMYO students and their earthquake knowledge levels (p>0.05). It has been observed that the earthquake knowledge levels of the students who have in the first and emergency aid program, experienced severe earthquakes, are disaster volunteers and have received earthquake education are significantly higher than the students in the other groups. In addition to the fact that earthquake education should exist in theory and practice throughout the education life of the person, it can be recommended that it be integrated into the curriculum of the programs effectively, especially in universities.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUTEyymbEoWT6n1IVEzpz57FxuktKxrzjgkEXEBCPKhL_https://hdl.handle.net/20.500.12428/4717