Ortaokul öğrencilerine yönelik bir eğitsel YouTube kanalının tasarım ve program ögeleri açısından içerik analizi ve izleyici görüşleri
Abstract
Bu araştırmada, yüksek izlenme sayısına ulaşmış eğitici bir YouTube kanalının videolarında benimsenen tasarım özelliklerinin ve program ögelerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan çalışmanın birinci aşamasında "Basfi İle Deneysel Bilim" kanalının en çok izlenme, beğeni ve yorum sayısına sahip ilk on videosu analiz edilmiş, ikinci aşamasında ise kanalın içerik üreticisi ve izleyicileri ile görüşme yapılmıştır. Çalışma grubunu, kanalın içerik üreticisi olarak 1 katılımcı, kanal izleyicisi olarak 112 katılımcı olmak üzere toplam 113 katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, tematik analiz matrisi ve iki farklı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizi aşamasında videoların Mayer'in çoklu ortam tasarımı ilkelerine göre betimsel analizi ve program ögelerine göre içerik analizi yapılmıştır. Kanal içerik üreticisi ve izleyicileri ile yapılan görüşmelere ait verilerin ise içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, video içerik analizinden elde edilen bulgulara göre, öne çıkan bir YouTube kanalına ait eğitsel videoların çoklu ortam tasarım ilkelerine uyum sağladığı ve program ögeleri içerdiği tespit edilmiştir. Görüşme verilerinden elde edilen bulgulara göre ise, izleyici ve içerik üreticinin izlenme sebeplerine yönelik görüşlerinin, videolarda tespit edilen tasarım ve program ögelerini desteklediği belirlenmiştir. Bu bağlamda YouTube eğitici videolarının üretim sürecinde çoklu ortam tasarım ilkeleri ve program ögelerinin dikkate alınması, bununla birlikte YouTube platformunun doğasına uyum sağlayacak ögelerede yer verilmesi gerektiği belirlenmiş ve içerik üreticilere önerilerde bulunulmuştur. Araştırma YouTube platformuna eğitici içerik üretecek bireyler, içerik üretim süreçleri ve içerik tasarımı alanlarında çalışan araştırmacılar için önem taşımaktadır. In this research, it is aimed to determine the design features and program elements adopted in the videos of an educational YouTube channel that has reached a high number of views. In the first stage of the study conducted with the qualitative research method, the top ten videos of the "Experimental Science with Basfi" channel with the highest number of views, likes and comments were analyzed, and in the second stage, interviews were made with the content producer and viewers of the channel. The working group consists of a total of 113 participants, 1 participant as the content producer of the channel and 112 participants as the channel viewer. Thematic analysis matrix and two different semi-structured interview forms were used as data collection tools. In the data analysis phase, descriptive analysis of the videos according to Mayer's multimedia design principles and content analysis according to program elements were made. Content analysis of the data of the interviews with the channel content producer and viewers was made. As a result of the research, according to the findings obtained from the video content analysis, it was determined that the educational videos of a prominent YouTube channel comply with the multimedia design principles and contain program elements. According to the findings obtained from the interview data, it was determined that the views of the viewer and the content producer regarding the reasons for watching support the design and program elements identified in the videos. In this context, it has been determined that the multimedia design principles and program elements should be taken into account in the production process of YouTube educational videos, along with elements that will adapt to the nature of the YouTube platform, and suggestions have been made to content producers. Research is important for individuals who will produce educational content for the YouTube platform, researchers working in the fields of content production processes and content design.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUb7RY9FtLbQiJRKSgyA1NR7EpjtaSoRX2v8bGcEyDikshttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4659