Öğretim tasarımcılarının güncel rollerine ilişkin paydaş görüşleri
Abstract
Bu araştırmada öğretim tasarımcılığı olgusunun derinlemesine analizi yapılarak öğretim tasarımcılarının görevleri ve üstlendikleri rollere ilişkin belirsizliğin giderilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda "öğretim tasarımcılığı" olgusu üzerindeki belirsizliğin çözümlenmesine yönelik "Öğretim tasarımcısı ne yapar? ve Üstlendikleri roller nelerdir?" sorularının yanıtları aranmıştır. Olgubilim araştırma yöntemi ile desenlenen çalışmada öğretim tasarımcılığı olgusunun derinlemesine analiz yapılabilmesi amacı ile üç farklı paydaştan veriler toplanmıştır. Bu bağlamda öğretim tasarımcısı yetiştiren altı akademisyen ve farklı sektörlerde çalışan altı öğretim tasarımcısı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda üç farklı kaynaktan öğretim tasarımcısı arayan iş ilanları üç aylık bir zaman dilimi içerisinde birer ay arayla periyodik olarak toplanmıştır. Sonuç olarak toplanan 1262 iş ilanından 37'si analiz edilmiştir. İçerik analizi yöntemi kullanılarak her bir kaynaktan (Akademisyen, Çalışan ve İş ilanları) toplanan veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretim tasarımcılarının görev tanımları öğretimsel, yönetsel ve bireysel becerilere dayalı olarak üç kategoriye ayrıldığı görülmektedir. Öğretimsel görevlerin genel olarak ADDIE basamakları ile benzerlik gösterdiği görülmektedir. Akademisyenlerde analiz basamağının, çalışanlarda tasarım ve uygulama, iş ilanlarında ise değerlendirme basamağının ön plana çıktığı görülmektedir. Yönetsel görevlerde eğitimin planlanması ve koordinasyonu, proje yönetimi, bütçe ve zaman yönetimi, değişim yönetimi ve ÖYS yönetimi gibi görevlerin öne çıktığı görülmektedir. Bireysel beceriye dayanan görevlerde ise iletişim ve iş birliği, yeniliklerin takibi, problem çözme ve teknoloji entegrasyonu görevlerine ulaşılmıştır. Diğer taraftan öğretim tasarımcılarının bu görevleri yerine getirirken eğitmen, eğitim uzmanı, öğretim teknolojileri uzmanı, danışman, içerik geliştirme uzmanı, proje yöneticisi gibi farklı rollere sahip olabileceği görülmüştür. Analiz edilen iş ilanlarında "öğretim tasarımcısı" unvanıyla pozisyon aranmadığı daha çok "öğretim teknolojileri uzmanı" ve "eğitim uzmanı" unvanlarının yer aldığı görülmektedir. In this study, an in-depth analysis of the phenomenon of instructional design was conducted with the aim of resolving the ambiguity regarding the tasks of instructional designers and the roles they assume. In this context, answers to the questions "What does an instructional designer do?" and "What roles do they assume?" were sought to unravel the ambiguity surrounding the phenomenon of instructional design. Data from three different stakeholders were collected using the phenomenological research method to enable a thorough analysis of the phenomenon of instructional design. In this regard, semi-structured interviews were conducted with six academics who train instructional designers and six instructional designers working in various sectors. Additionally, job postings seeking instructional designers from three different sources were collected periodically at one-month intervals over a three-month period. As a result, out of the 1262 job postings collected, 37 were analyzed. The data collected from each source (Academics, Practitioners, and Job Postings) were analyzed using content analysis method. The findings of the study indicate that the job descriptions of instructional designers can be categorized into three categories based on instructional, managerial, and individual skills. The instructional tasks generally show similarities to the ADDIE stages. The analysis phase stands out for academics, while design and implementation are emphasized for practitioners, and evaluation for job postings. In terms of managerial tasks, planning and coordination of education, project management, budget, and time management, change management, and LMS management are highlighted. As for tasks based on individual skills, communication, and collaboration, keeping up with innovations, problem-solving, and technology integration are identified. On the other hand, it is observed that instructional designers may have different roles such as instructor, education specialist, instructional technology specialist, consultant, content development specialist, and project manager while performing these tasks. The analyzed job postings predominantly feature positions with titles such as "instructional technology specialist" and "education specialist," rather than explicitly seeking the position of "instructional designer".
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rnAWJ9xOj0E9gBoRWvN_Ee3Howwj0pgl7xuUjkFNJqw_https://hdl.handle.net/20.500.12428/4655