Lise öğrencilerinde aile işlevselliği, benlik kurgusu ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinde aile işlevselliği, benlik kurgusu ve öznel iyi oluş ilişkisini incelemektir. İlişkisel tarama modeline dayanan bu araştırmada aile işlevselliği, benlik kurgusu ve öznel iyi oluş değişkenlerinin birbirleri ile ilişkisinin yanında cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu ve sosyoekonomik düzeye göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmada veriler 2022-2023 güz döneminde devlet okullarından araştırmacı tarafından uygulanan ölçekler ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan 621 öğrencinin verileri analize dahil edilmiştir. Araştırma grubuna Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği, Ailede Özerk-İlişkisel Benlik Kurgusu Ölçeği, Aile Değerlendirme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizi SPSS Statistics 23 programı ile yapılmıştır ve verilerin analizinde parametrik tekniklerden olan Bağımsız Gruplar T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Regresyon Analizinden yararlanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, öznel iyi oluş ile benlik kurgusu arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu; öznel iyi oluş ile aile işlevselliği arasında orta düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyodemografik değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyoekonomik durum, anne ve baba eğitim düzeyi, yaş) incelendiğinde sadece baba eğitim düzeyi ile aile işlevselliği arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular, daha önce yapılan çalışmalar göz önünde bulundurularak tartışma bölümünde detaylı olarak tartışılmış ve gelecekte yapılacak olan çalışmalar ve uygulayıcılar için öneriler geliştirilmiştir. The purpose of this research is to examine the relationship between family functionality, self-construal, and subjective well-being in high school students. Based on the relational scanning model, this study also investigates whether family functionality, self- construal and subjective well-being variables differ according to gender, age, grade level, parents' education level, and socioeconomic status. The data for this research were collected using scales administered by the researcher in state schools during the fall semester of 2022-2023. The data of 621 participating students were included in the analysis. The research group was administered the Adolescent Subjective Well-Being Scale, the Autonomous Related Self in Family Scale, the Family Assessment Scale and a Personal Information Form. The data obtained from the data collection tools were analyzed using by SPSS Statistics 23 program, and parametric techniques such as Independent Samples T-test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation Analysis and Simple Regression Analysis were utilized in data analysis. According to the findings of the study, there was a low-level positive and significant relationship between subjective well-being and self- construal while there was a moderate-level negative and significant relationship between subjective well-being and family functionality. When socio-demographic variables (gender, grade level, socioeconomic status, parents' education level, age) were examined, it was determined that there was a significant relationship only between father's education level and family functionality. The obtained results were discussed in detail in the discussion section, taking into account previous studies, and recommendations were developed for future research and practitioners.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShiTQkVh7S9ORh-JSnpjKr8j7Da6wyDfVHbXlu5rNaiS-https://hdl.handle.net/20.500.12428/4625